Hej!

Vi är rätt less på vår köksfläkt och tänkte ta tag i att byta, nu när man har semester och det ändå regnar..

Helt novis här, har försökt läsa lite om att byta utdragbara kolfilter fläktar och vad det verkar så ska de vara enkelt.

Däremot så ser vår fläkt ut likt bilden nedan, med själva filtret/(motorn?) en bit ovanför fläkten i ett skåp.
Hur går man tillväga om jag t.ex. skulle vilja installera: https://www.elgiganten.se/product/v...-il2AgXAPUC9LHytBYUaAssUEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Tacksam för alla tips
 
  • Öppet köksskåp med kryddor, olja, burkar och köksartiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor du i hus eller lägenhet? Är fläkten ansluten till en imkanal idag eller är det en kolfilterfläkt?

Vad har den nuvarande fläkten för modellbeteckning?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Bor du i hus eller lägenhet? Är fläkten ansluten till en imkanal idag eller är det en kolfilterfläkt?

Vad har den nuvarande fläkten för modellbeteckning?
Detta är en lägenhet.
Det är en kolfilterfläkt, plockade ut filtret igår och det är högst troligen inte bytt sedan köket byggdes 1993..

Hittade en beteckning: Siemens LI37030SS
 
A
thatisfilip1 thatisfilip1 skrev:
Hej!

Vi är rätt less på vår köksfläkt och tänkte ta tag i att byta, nu när man har semester och det ändå regnar..

Helt novis här, har försökt läsa lite om att byta utdragbara kolfilter fläktar och vad det verkar så ska de vara enkelt.

Däremot så ser vår fläkt ut likt bilden nedan, med själva filtret/(motorn?) en bit ovanför fläkten i ett skåp.
Hur går man tillväga om jag t.ex. skulle vilja installera: [länk]

Tacksam för alla tips
synd att byta till en sämre fläkt men
ta bort kryddhyllan och slit ut den gamla
in med den nya
 
electroluxaren skrev:
synd att byta till en sämre fläkt men
ta bort kryddhyllan och slit ut den gamla
in med den nya
Kan det vara så?
Kanske bara behövs en nytt filter så är det tipp topp igen?
Som sagt det filtret som satt i nu kan jag nästan lova att det inte bytts på mer än 20 år.
 
  • Sliten juteväv eller säckväv, delvis blekt och trasigt, lagd på en ljus yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
thatisfilip1 thatisfilip1 skrev:
Kan det vara så?
Kanske bara behövs en nytt filter så är det tipp topp igen?
Som sagt det filtret som satt i nu kan jag nästan lova att det inte bytts på mer än 20 år.
filter får man tyvärr byta ofta
mellan 3 och 6 månader
 
thatisfilip1 thatisfilip1 skrev:
Kan det vara så?
Kanske bara behövs en nytt filter så är det tipp topp igen?
Som sagt det filtret som satt i nu kan jag nästan lova att det inte bytts på mer än 20 år.
Om filtret inte är bytt på 20 år bör du skicka det biologiska institutionen på närmaste universitet, de kommer hitta en hel hög med okända livsformer i det!
 
zarkov zarkov skrev:
Om filtret inte är bytt på 20 år bör du skicka det biologiska institutionen på närmaste universitet, de kommer hitta en hel hög med okända livsformer i det!
1993 ger 30 år. 🤓
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.