Vi har en köksblandare (fabrikat ma) från mitten av 80-talet som sett sina bästa dagar. (Droppar, läcker och med trasiga plastdetaljer.)

Kan man köpa en simpel blandare från Biltema eller Ikea och räkna med att det bara är att skruva bort den gamla och dit med den nya utan att det blir strul med rördimensioner, olika gängor, rör som måste kapas etc? (Köket ska rivas ut och göras om inom ett par år och jag är nöjd om blandaren håller så länge, så vi behöver inte ta diskussionen om livslängd och reservdelstillgång för billiga blandare i den här tråden.)

Det finns inga avstängningsventiler innan blandaren utan jag måste stänga av husets inkommande vatten. Behöver jag tömma varmvattenberedaren innan jag byter blandaren?
 
Innan man köper och börjar riva så är det en fördel att man har rätt kopplings material oavsett om det är en no name blandare eller av välkänt fabrikat. Ansl.rör eller flexslang men det sistnämnda är vanligast, finns ju med slätända 10mm, lekande 3/8" mutter och planpackning, 1/2" lekande finns ju också men är sällsynt.

Visa bild på blandaren du spanat in och en bild på rören, kopplingarna som finns i köksskåpet.
Stänger du inkommande, fimpar du vv också. Inte dumt att sätta in kulventiler i köket när du ändå håller på blir enklare den dagen köket skall byggas om.

mvh
 
Redigerat:
Så här ser befintliga kopplingar utm vv+kv på ena bilden, dm på andra. (Någon specifik ersättningsblandare har jag inte sett ut än.)
vvkv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Apropå kulventiler:
Det ser ju ut att sitta någon slags adapter mellan blandarröret och det andra röret. Finns det kulventiler med rätt anslutning på båda sidor så att den kan ersätta adaptern? Spontant så känns det ju bra att inte ha fler skarvar än nödvändigt.
 
En vatette kulventil, kromad 12x10 hade passat bra, då täcker du in en stor del av framtida köksblandare. Tycker enligt bilden att de matande cu rören är dn12.

Mvh
 
Till Ma finns det mycket reservdelar så billigast är väl att byta packningar och oringar och krankägla, ratt eller vad som behövs titta på Rinkaby rör .
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Rent funktionellt så kanske det vore en bra ide att meka med den befintliga blandaren, men ska man kunna titta på den utan att bli ledsen så krävs nog minst en omkromning...

I alla fall så har det införskaffts en ny blandare och den passade förstås...inte.
Så här ser blandarens anslutningar ut:
blandare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inkommande rör är 12 mm och befintlig blandare har 8 mm rör, klämringskoppling på båda sidor om skarven.
Så vad behöver jag ha för att få ihop den nya blandaren med 12mm-röret?
Borde det inte sitta stödhylsor i klämringsanslutningarna förresten? Det sitter inga nu och det har ju funkat hittills, men jag vill ju ogärna att försäkringsbolaget blir på dåligt humör om något händer efter jag varit där och pillat. Funkar det att skjuta in sådana i befintligt rör, eller deformeras röret vid montering så att jag behöver kapa av en bit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.