engs
Vår köksblandare från IKEA har vi aldrig varit helt nöjd med, förutom att designen gör att det är helt omöjligt att instinktivt förstå hur man ska vrida för flöde resp kall/varmt, påverkar ju bara gäster numera då man vant sig, men ändå.
Har varit trög emellanåt också men gått till sig, nu senast har hela infästningen lossat/skjuvat något så man fick en springa genom plåten så det kom ner vatten, tur jag har larm för fukt där under så det var snabbt upptäckt.
Går dra åt naturligtvis men vi skulle vilja byta till något som känns robustare.

Den nuvarande är med utdragbar slang.
Montaget liknar denna men med skillnaden att den utdragbara slangen är dragen genom gängstången som låser fast allt underifrån. Antagligen är konstruktionen allt för klen då man har utdragbar slang och därmed mer sidokrafter den ska ta upp? Ser ut som ikea ändrat på de med utdragbar slag numera.
https://www.ikea.com/se/sv/p/vimmern-koeksblandare-med-dusch-rostfritt-stalfaerg-90305290/

Skulle i vilket fall vilja byta till t.ex. denna. (Prislappen där är nog bara fria fantasier, mindre än hälften i handeln).
https://www.grohe.se/sv_se/grohe-feel-diskl-dsblandare-ettgrepp-dn-15-31489000.html

Aldrig pysslat med vatten, kan man avgöra från bilderna om det bara är att byta rakt av?
Tänker främst på kopplingar mot vatten. G 3/8 på nya.
Men även höjden under diskbänk, sitter i rostfri diskbänk, hittar inget mått på annat än max bänktjocklek, men har 120mm att spela på undertill innan man måste flytta på vattenlåset. Den från Grohe har varianten med större gängat rör där alla slangar går genom till skillnad från gängstången på befintliga.
Är väldigt trångt o jäkligt naturligtvis...

Vattenanslutningar och slangar under diskbänk med fuktlarm, indikerar problem med köksblandarens infästning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av röranslutningar under diskbänk med flexibla slangar och kopplingsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Infästning och vattenledningsslangar under diskbänk med synlig springa och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är samma storlekar på muttrarna på både gamla och nya kranen. Så är den gamla korrekt installerad så passar den nya rakt av.
 

Bästa svaret

Har du 12cm från underkant till vattenlåset så borde det inte vara några problem, men det kan bli på gränsen. Men vattenlåsen brukar alltid ha vridbara armar så i värsta fall kanske man kan vrida på hela paketet?

Sen verkar slangarna på groheblandaren vara långa, 53cm från överkanten på bänken och nedåt så det borde också räcka.

Verkar vara nedsatt i pris hos bauhaus,
https://www.bauhaus.se/koksblandare-grohe-feel-krom-med-flexibel-pip
 
engs
Jo jag kan vrida på armarna men avloppet från diskmaskin kommer in ovanifrån + slang från överfyllnadsskydd, och allt detta är inklämt mellan stora och lilla hon precis där släng till blandaren ska ner naturligtvis. Ser man på ritningen, om den är skalenlig, så tror jag också det går men inte mycket mer.

Stålomspunna slangarna räcker gott o väl ja, är nog på gränsen på för långa men kan nog göra en fin böj åt sidan tror jag.

Tack för svaret, även om det inte blir exakt den blandaren så är man lite mer säker nu på att kunna byta.
Skulle vilja undvika utdragbar slang på den nya då den befintliga har haft en tendens att haka fast i nått till källsorteringshinkarna under hon. Men att ändå kunna ha en flexibel slang, så tycker det verkar vara en bra kompromiss.

(Behöver nog för husfridens skull byta en till blandare i köket till lilla extrahon så de matchar så behöver kolla så det finns en samma serie som passar dit också).
 
Jag lyckades med precis det du beskriver för två veckor sedan. Hålet i diskbänken var dock någon millimeter för litet så jag blev tvungen att plocka fram Dremeln. Trångt å jävligt! Rörmockeri är ett självskadebeteende. Arbetet är bökigt men inte svårt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.