Hej,

bor i en BRF lägenhet som jag äger. Har gått länge och tänkt på att byta ut köket, men har en tråkig Bacho Minimaster ACF.

Har läst lite, massa trådar här på Byggahus. Och finns utbyteskåpor till denna modell. CPDD ifrån Fläktwoods.

Men lagrena i fläktarna låter väldigt dåliga också, har svårt somna om nätterna med den på, så får stänga av/på dom med timer efter ~ 30 min efter jag gått lagt mig.

Fördelen med nytt aggregat är väl att luften blir bättre. Bättre filter vad jag kunnat läsa mig till. Och jag har väldiga problem på sommaren med polen allergier ifrån björk och gräs. Köpt luftrenare i somras, men ju mindre "skit" in desto bättre, kan jag anta.

Nackdelen är att föreningen säger att utbyte av Bachon är en investering på runt ~ 70-80 tusen, vilket ju blir för mycket.

Då började jag kolla på CPDD+byte av lager som alternativ. Men läst lite, och hittar ex.

Fläktwoods för överkomliga priser. Men sen blir frågorna, hur mycket jobb är det? Har ju inte tummen mitt i handen, är ju hantverkare till vardags (jobbar som hisstekniker, så lite mekanik och el kan man ju). Men hur pass svårt "är det" att byta ut det. Fininställningen får man väl anlita en certifierad firma till. Men ska man göra grovjobbet själv eller skall man anlita någon total entreprenad? Och verkar 70-80' rimligt?

Har läst att de nya fläktarna har "by-pass", dvs att köket går "utanför" och rätt ut vid forcering för att inte sätta igen filtret på de nya, det innebär att man skall sätta upp nya don i köket. Hur är detta? Låter som mycket jobb. Är ju betong. Bygga innertak? Eller kan man sätta upp det vid kanalerna i schaktet ovanför överskåpen i köket?

Just att byta ventilation är ju ingenting jag gjort förr, och ska ju tätas alla anslutningar etc, men står det i någon slags manuall vad som är viktigt att tänka på om man ska försöka ge sig på det själv?

Så frågan är lite, hur pass svårt är det?

Dessa kåpor också är de "bra"?
http://www.luftbutiken.se/utbyteskapor/4011-flaktwoods-cpsa-2-slimline-rostfri-60cm.html

Tycker de är rejält mycket snyggare än ex. standard kåpan till RDKR.

Är det Fläktwoods som är "bäst"? Eller finns det någon annan bra /snygg lösning i bra prisklass?

Tacksam för lite råd på ens funderingar ! Kanske får bli en CPDD i slutändan ;)
 
Du behöver ett nytt agg, lite rörböjar, nya ljuddämpare om de får plats, en injustering av systemet, lite kondensisolering
Läs igenom lite trådar här på forumet, finns en uppsjö av dem.
Max 30 000 om du gör det själv inkl injustering.

70-80 tusen är ju helt uppåt väggarna.
 
Hej!

Då så. Ska jag börja läsa !

Har redan läst massor (lovar!)

Men massor av trådar är ju gamla, och ger ju inte svar på vilket aggregat som är bäst idag för pengarna. Många trådar är äldre. Finns ju ett flertal olika. Många verkar ju dock gilla Swegons, då det verkar som det är tystare (om det stämmer?) och modernare styrutrustning. Men personligen tycker jag att ex. Fläktwoods är MYCKET snyggare med CPSA-SLIM kåpan. Swegons kåpor är snygga, dock INTE de varianter som är kryddhylla modell.

Frågan är väl dock om CPSA-SLIM kåpan är bra? Någon som har erfarenhet?

En annan fråga jag har, som jag inte riktigt hittar svar på i forumet, via sök, är vad gör man åt grundventilationen i köket?

Mvh/D

Tackar för svar hittils!
 
Förr tog man alltid grundventilationen genom spiskåpan. Numera brukar aggregattillverkarna i sin jakt på högre återvinning och lägre ljud förorda separat grundventilation från ett frånluftsdon i kök. Det brukar gå att knöla in ett frånluftsdon ovan skåpen efter frånluftsdämparen om man tänker till lite innan. Men inte alltid. Och bor du i en BRF är det ett måste då OVK kommer att utföras i din lgh. Sitter det inget frånluftsdon får du nedslag och tvingas åtgärda det.
Men är det helt jäkla omöjligt att få till det brukar det gå att lösa genom att göra en specialare genom att byta spjället i kåpan eller modda själv. Behöver dock injusteras samt att man tappar 10l/s i totalflöde genom växlaren.

Angående vilken aggregatmodell som är bäst och vilken kåpa som är snyggast är rätt subjektiva åsikter.
Det skiljer lite i monteringshöjd, rörstorlek och liknande som jag tycker man bör beakta innan man bestämmer sig för att köpa en xxxxx för att kåpan/frontpanelen är snyggast.
 
Tjoa skrev:
Förr tog man alltid grundventilationen genom spiskåpan. Numera brukar aggregattillverkarna i sin jakt på högre återvinning och lägre ljud förorda separat grundventilation från ett frånluftsdon i kök. Det brukar gå att knöla in ett frånluftsdon ovan skåpen efter frånluftsdämparen om man tänker till lite innan. Men inte alltid. Och bor du i en BRF är det ett måste då OVK kommer att utföras i din lgh. Sitter det inget frånluftsdon får du nedslag och tvingas åtgärda det.
Men är det helt jäkla omöjligt att få till det brukar det gå att lösa genom att göra en specialare genom att byta spjället i kåpan eller modda själv. Behöver dock injusteras samt att man tappar 10l/s i totalflöde genom växlaren.

Angående vilken aggregatmodell som är bäst och vilken kåpa som är snyggast är rätt subjektiva åsikter.
Det skiljer lite i monteringshöjd, rörstorlek och liknande som jag tycker man bör beakta innan man bestämmer sig för att köpa en xxxxx för att kåpan/frontpanelen är snyggast.
Drar man verkligen luft från spiskåpan genom växlaren? Då kommer du ju dra runt matosen.
 
Hej !

Tack för svaren!

Det är väl därför man hade fettfilret på de gamla tror jag "stake", men det hjälper ju inte mot allt.

Är det någon form av sån här https://webshop.flaktwoods.com/epag.../Products/EHC-aaa-bbb/SubProducts/EHC-300-150 man brukar sätta upp då på väggen?

Får börja mäta och grejer!

Och är det verkligen helt subjektivt? Jag menar större rörstorlek, och lägre bygghöjd måste ju vara en fördel så länge som det inte inverkar på ex. fläktarna och annat som blir "mindre" och väsnas mer och liknande faktorer? Kanske är någon som har skräckexempel, har dålig erfarenhet av "den och den". Eller är allt som säljs på marknaden bra? Ska man bara gå på specifikationerna menar du?

Eftersom du säger så om kåpan CPSA-SLIM, och avråder designen, menar du i det fallet att Fläktwoods RDKS inte är så "bra" ihop med den kåpan?

I min bransch försöker man ge "folk" råd, eftersom folk inte kan "kunna allt", men verkar lite "känsligt" inom ventilation ??

Men kanske är som så att allt är bra grejer kvalitetsmässigt?

Förstår dock vad du menar generellt, att det är svårt ge generella råd som passar alla :)
 
Om du är intresserad av specifika aggregat hade jag försökt få tag på en manual från tillverkarens hemsida och jämföra luftmängd/ljudnivå/ etc som är intressant för dig.
 
stake skrev:
Drar man verkligen luft från spiskåpan genom växlaren? Då kommer du ju dra runt matosen.
Nej, det är ju precis det man inte gör.
 
Hej,

kollat vidare lite idag.

En annan lokal firma ville ha runt 35-38 tusen för antingen Swegon R85, eller Fläktwoods.

En annan firma rekommenderade Flexit Spirit K2R, då den hade 5 års garanti, och var enligt dom av bra kvalitet.

Har försökt ta ställning lite till vad som är "bra", och mindre bra. Men min lägenhet är bara 78kvm, så känns som att i det hänseendet så kommer alla varianter räcka till. Ljudnivå är svårare att jämföra spec-mässigt, då jag inte hittar sådana specifikationer.

Även svårt hitta specifikationer på Fläktwoods, mer än att jag hittar att den enligt vissa ligger på runt 50W för fläktarna. Kan detta stämma? Demonterade min gamla Minimaster, och där låg varje enskilt fläkt på 110W (dvs. 220W). Ganska bra "vinst".

Att sen de nya aggregaten i sig är "bättre" i verkningsgraden är väl mindre viktigt, då det är föreningen som står för värmen ändå, där får ju inte jag en "besparing", men ändå trevligt. Kanske blir lite varmare i lägenheten iaf ;) Eller vad vet jag!

En annan fördel vad jag kan se är att Fläktwoods verkar ha lägre bygghöjd. 600mm mot över 700 på de andra. Tänkte montera nytt IKEA kök, och där är överskåpen, och dessa är 700mm höga. Så kanske inte är "så viktigt"? Vet liksom inte hur mycket plats "över" aggregatet" som krävs? Vill gärna inte ha kåpan "under" överskåpens kant efter ombyggnaden av köket.

RDKR är ju 600mm, och så spiskåpan är ju 100mm = dvs. 700mm. Sen behöver väl anslutningarna och det ovan sitt mått. Så lär ju vilket fall som helst "bli" trångt, om jag vill minimera hur mycket den "sticker ner", och på det sättet känns ju RDKR som att den har en fördel.

Swegon R85 verkar vara ett vanligt fall, enligt många är den mycket tystare än Fläktwoods. Men på de bilder jag kan hitta så tycker jag att deras spiskåpa "CLASSIC" är JÄVLIGT ful. De har ju dock andra snyggare kåpor, men inte för kryddhyllevarianterna. Och i kombination med att den kommer sticka ner (om jag tänker rätt angående det) så känns det frågande om den är så pass mycket bättre i flöde, ljudnivå och energinivå att det är värt det?

Flexit Spirit K2R tycker jag personligen då, enligt de bilderna jag kan se, och läsa mig till vara ett "snyggare" val, men ändå fått goda omdömen av lokala handlaren. 5års garanti känns tryggt. Men hittar inget om energinivå ex. Höjden på Flexit Spirit K2R är också 700mm, vilket ju blir samma som RDKR (600+100 med spiskåpa). Så känns som Flexit Spirit K2R hade varit intressant, men hittar inte så mycket information om vad andra tycker om det, så tänkte höra om ni "tyckte något" om detta.

Med vänliga hälsningar / David

EDIT: Givetvis kan jag också placera de nya överskåpen "efteråt" i lägre höjd för att motverka att aggregatet sticker ner för mycket.
 
Redigerat:
Har bara pillat på några fåtal Flexit ,så jag har ingen egen historik av dem.
Är det 5år på motorer och lager så är det en bra garanti. Tänk bara på att ibland brukar 5års garanti ställa ett motkrav och det brukar vara att service har gjorts av fackfolk enligt uppställd service lista med uppräknade punkter och signerat av firma.. Spelar kanske mindre roll om man är totalt oteknisk men mera roll om man tänkt att göra filterbyten själv osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.