Jag har tagit mig vatten över huvudet och nu vill jag att det ska ner i hängrännan. Lång historia kort: jag tänkte byta takavvattning, stötte på gamla synder i takfot och taksprång (det som göms under masonit, kommer fram vid flit. Bondepraktikan tror jag.) Hur som helst har jag nu beslutat mig för att riva upp det annars fina yttertaket och byta råspont under takutsprånget på ena gaveln och förmodligen större mo delen av takfoten när jag ändå är i farten.
Just nu så vilar sista pannan på vad jag antar att man får kalla en kinavipp. Finns förmodligen ett bättre ord men jag tror bilderna talar för sig själv. Den brädan mår inte helt bra och behöver också bytas. Den är dels lite special, 25x170 i nån slags fjällpanel och jag hittar ingen omedelbar träff på Google, dels en oskön detalj som stör min plan för hängrännan.
Jag skulle vilja komma bort från den här brädan. Få ner pappen på råsponten utan någon knix på slutet. In med en fotplåt och låta pannan vila på en takfotsläkt. Jag vill avsluta med en takfotsbräda (som inte sticker upp ovanför råsponten. Se bild) och på den vill jag sätta ställbara rännkrokar för att slippa stöka med bockning osv. Är det någon som ser något problem med det här?
Jag misstänker att sista pannan kommer komma ganska långt ut, ska jag då bara flytta upp den sista bärläkten eller ska jag lägga en dubbel takfotsbräda? Tänker en vanlig 22x120 utanpå den som sitter där nu.
Fullt mottaglig för invändningar och kommentarer.
 
  • Takutsprång med gammal träbräda och hängränna, behov av renovering synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nedsliten takfotsbräda och takpannor sett från en stege, med behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad takfot och råspont med hängränna och arbetsmaterial på ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takutsprång med råspont och mätning av befintlig takfotsbräda som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på mätande av en defekt takfotsbräda vid takavvattning med tång och hängränna i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån av takutsprånget med en synlig kinavipp, råspont, takpannor och hängränna mot en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ulfben
  • Laddar…
Verkligen ingen som har något att invända?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.