Jag vill byta till en svart kåpa istället för vit, går det att köpa endast själva kåpan som går att sätta fast direkt, eller måste man byta ut hela vägguttaget? Så här ser det ut idag.
 
  • Hand håller öppen vit väggkontakt som visar interna komponenter och ansluten kabel mot trägolv och vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elexponerad elinstallation, saknad sockel, metalliska kontakter, vit bakgrund, ojämn målning, grå färgfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är möjligt att det går, men det är förmodligen både enklare och billigare att köpa ett komplett uttag
 
Vad jag vet går det inte att köpa lösa kåpor till uttag, bara till brytare.
Köp ett svart, byt helaalltihopat.
 
Ser ut som Elko RS, köp ett komplett uttag och sätt bara dit den delen du behöver.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Okej, ja då blir det så att jag köper den och testar om jag behöver byta ut hela eller inte. Tack för så snabba svar!
 
Jag ska sätta upp en akustikpanel som är 22mm tjock på den vägg som har vägguttagen. Jag behöver alltså köpa någon typ av påbyggnadsring/förhöjningsring som är 20-22mm.

Verkar inte vara så lätt att hitta sådana i byggvaruhusen om man kollar på nätet, kan man köpa två stycken mindre och ha dom ihop?

Jag undrar också över skruvarna, måste köpa längre såna. Idag är dom ca. 2cm. Är det vanliga dosskruv m3, eller vad ska jag leta efter?
 
  • Två metallspikar ligger på ett laminatgolv med synlig trästruktur. Bilden är lite suddig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen vägguttag, exponerade elektriska ledningar och kontakter, ojämn hålighet, reparationsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste kolla vilken typ av skruv du har, det finns 3 olika och det är M3, M3 dubbelgäng, och dosskruv med trägänga.
Ja du kan använda flera förhöjningsringar på varandra.
Ps
Det ser ut som M3
 
Som sagt dosskruvar kan vara med "dubbelgänga" kan vara svårt att se skillnad på. De har alltså två gängor bredvid varandra. Tror att finessen är att man bara behöver dra hälften så många varv för att dra åt. Har dock inte fattat varför man inte då istället gör en gänga med större stigning.

Om du köper nya kåpor, ex. nya uttag och bara tar kåpan. Granska då att de verkligen är EXAKT likadana. Det är tänkbart att Elko kan ändra konstruktionen över åren, och att en ny kåpa kanske bara passar nästan, så att det blir dålig kontakt för jordblecket.

Har ingen aning om de har ändrat konstruktionen, men man behöver vara öppen för den risken.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag hade alldeles oavsett bytt HELA uttaget, mixa ihop något är att be om problem.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Ja, köpte en Elko RS och jordpinnen är helt annorlunda på den nya, så blir att byta ut hela. Tycker att skruvarna som finns idag ser vanliga ut men jag har ingen aning egentligen på skillnaderna. Kanske ska ta med den gamla till affären och jämföra.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Fairlane
Det är ju i princip inget extrajobb att byta hela, men det låter intressant med att jordpinnen är annorlunda?
Det sitter väl fortfarande 4 jordbleck på samma ställe som vanligt och de bör ju vara lika i form också, så ja förstår inte?!

Om du har köpt ett nytt uttag, varför ska du ta med det gamla till affären och jämföra? Är det inte bara att lägga det gamla och nya bredvid varandra hemma och du vill jämföra?

Edit: Läste nu och såg att jämförandet rörde skruvarna, inte själva uttaget.
 
Redigerat:
T TobiasPersson10 skrev:
Ja, köpte en Elko RS och jordpinnen är helt annorlunda på den nya, så blir att byta ut hela. Tycker att skruvarna som finns idag ser vanliga ut men jag har ingen aning egentligen på skillnaderna. Kanske ska ta med den gamla till affären och jämföra.
Eller så köper du två av varje så slipper du åka och byta, hittar du en elektriker så kanske han tom ger dig några gratis. 😉
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det är ju i princip inget extrajobb att byta hela, men det låter intressant med att jordpinnen är annorlunda?
Det sitter väl fortfarande 4 jordbleck på samma ställe som vanligt och de bör ju vara lika i form också, så ja förstår inte?!
Menar den delen som man fäster i insatsen sen. De hade annorlunda form, (se bild) sen om det ger någon faktiskt skillnad vet jag inte. Jag har bytt ut hela nu iallafall.

Riktigt svårt att hitta påbyggnadsringar som är runt 22mm. Åkte runt till Bauhaus, K-rusta, Beijer bygg och byggmax, alla hade bara 3-6mm. Hamnade till slut på Biltema som hade 7mm, så jag har satt fast tre st på varandra, blev lite pilligt att hålla ihop dom innan jag skruvade.

Nu är det bara att lyckas såga ett fint hål i akustikpanelen 😄
 
  • Hand håller öppen eluttag av plast, röd växelbrytare synlig, otydlig bakgrund, närbild, installationsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett svart eluttag hålls upp, röda innerdelar och anslutningspunkter synliga, delvis monterat, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.