Nu är det så att jag ska byta ut min 80 tals braskamin mot en pelletskamin. Problemet är bara att jag får inte bort skorstenen mot kaminen. Kaminen har toppanslutning.

Skorstenen är premodulskorsten från contura...verkar sitta som berget!Allt är "fritt!" upp till skorstenstoppen. Jag har försökt att lyfta skorstenen (med ett massivt rör) där spjället satt!

Kom på idag att det kanske är lika bra och ta plasma skärarn (från jobbet) och kapa av skorstenen jämte toppen på kaminen.

Eller har någon gjort på något annat vis??
 
Vinkelslip?
Tigersåg?
 
Jag bytte också en Contura mot en pelletskamin, har 5,5 meters skorstenslängd. Efter lite lirkande i skorstenen fick jag itu skorstenen mellan sektion två och tre (tror det var fem sektioner) röret var blytungt, tre man gick åt för att lyfta upp det ur skorstenen.
Resten var bara fäst med ett spikband på vinden, med lite bankande med en slägga släppte det i kamintoppen och vi lyckades vinkla bort kaminen, sedan var det bara att palla under och klippa bandet också.
 
jag gjorde som ovanstående talare...det tog 50 min innan skorstenen var på backen, dock var det blytung! Du som satt dit en pelletskamin..vilken skorsten satt du dit?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.