För att sammanfatta projektet: överskåpen i mitt kök är i original från 1945, nedre delen är renoverat, utslitet och rätt illa gjort. Vi snackar bland annat böjda, porösa, hemmagjorda betongskivor som ligger löst och inte ligger tätt mot väggen (hade inte gått att kitta om man försökte), skåp som faller isär och passbitar som ramlar av för att de i princip bara står lutade mot en plugg för att täcka glapp. Så min plan är att återställa stil och kvalitet med platsbyggda bänkskåp, rostfri diskbänk och bättre kakel.

Jag kommer ta hjälp med plattsättning men göra det mesta själv, en bit i taget. Det jag funderar över är bara i vilken ordning jag ska göra saker och ting. Nuvarande kakel går ner en bit bakom bänkskivorna, så om jag börjar med bänkskåp och ny diskbänk blir det antagligen svårt att få bort det gamla kaklet efteråt. Å andra sidan antar jag att det är mest praktiskt att sätta det nya kaklet när bänken väl är på plats, men jag vågar inte riva det själv heller så det skulle få bli en lucka på minst några dagar i arbetet.

Resten är inga större problem, skåp mot målad vägg och utan vardagsnödvändiga funktioner kan jag fixa allteftersom, men just detta med diskbänken och kaklet blir jag stressad av och har ingen aning om hur jag ska planera rivning och montering. Eventuellt får skåpen just under diskbänken bli färdiga moduler med släta luckor och funkisbeslag, men ändå - kakelrivning, montering och plattsättning... I vilken ordning hade ni planerat momenten?
 
Kaklet kommer inte bli roligt att ta loss efteråt. Du kommer åtminstone behöva frilägga så mycket så att du får in bänkarna och bänkskivan. Sen kan man riva resten om man vill eller att man tar allt kakel när man ändå håller på. Kakel är lätt att ta bort med ett brett stämjärn och hammare. Man knackar under plattan tills det kakelplattan lossnar.
Men om du skall ha det på samma sätt som förut där kakel går ned en bit bakom underskåpen så kan du med fördel göra kaklet först innan skåpen.
 
Viktigt att få till underlaget efter att hackat loss kaklet. Vad är det för vägg idag? Kakling är ett roligt moment i sig att lära sig... Men oavsett behöver underlaget vara bra.
 
Ja, själva kakelsättandet hade jag gärna gjort själv! Verkar kul! Det är mest förarbetet jag inte är helt trygg med och som är främsta anledningen till att jag tänkte anlita folk. Väggarna är av betong, har varit lite poröst där jag har hållit på så det finns risk för att jag sabbar väggen lite för mycket. Och att sedan fixa underlaget är väl ett äventyr i sig... Sedan är det ju sådant som att få det snyggt kring ventilgallret och borra och sätta upp spisfläkten ordentligt, men sådant brukar jag kunna lösa.

Och så har jag ju det här med att byta blandare osv när diskbänken ska på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.