Hej
Första inlägget här men det komme nog blir fler när man nu har skaffat sig ett hus.


Jag ska som sagt flytta till ett eget hus och allt ser bra ut där förutom köket som ser ut att vara hämtad på 60-70 talet med mintgröna platta skåpsluckor.

Finns olika tankar hur jag kan göra det bättre så man måste se hur enkelt och bra det är.
Jag är inte så bra på sådana grejer så jag kommer antingen be om hjälp av personer som har mer kunskap eller helt enkelt köpa in den tjänsten av en hantverkare.

Fråga jag undrar över hur svårt är det att ta bort kakel och ersätta dom mot tegelstenar gjorde i cement. Hittade snygga och intressanta på k-rauta som heter tegel röd som jag skulle vilja ha mellan skåpen och köksbänken/diskhornet.
Väggen är gipskivor och om jag förstår det rätt så är det inte så lätt att inte få med sig bitar av väggen men det hade jag räknat med.

För först måste man ta bort kaklet och sedan göra ytan platt och fin men kan man sätta cementbitarna direkt på efter??

Tanken är att veta hur mycket arbete det kan bli för antingen göra det själv (med hjälp av andra) eller vad det kan kosta av en hantverkare göra de åt en.
 
Jag måste avråda från materialvalet, där måste du ha något som är avtorkbart. Det blir snabbt äckligt annars med allt stänk, särskilt vid spisen.

Annars är just den kaklingen rätt lätt som nybörjarprojekt. Smidigast är det ju om plattorna passar precis i antal mellan bänk och skåp, men annars fyller man enkelt ut överst med en kakellist i tex ek, där kan man sedan sätta krokar eller stänger att hänga saker på.
 
mmm har tänkt på det med att det kan bli äckligt men förstår inte hur de "andra" som har löst det som man ser när man googla på inspiration på tegel och kök.

Kanske går att lösa genom att sätta upp en rostfri plåt på väggen??
 
Redigerat:
Jag googlade som du sade (inspiration tegel kök) och ser flera lösningar: 15 cm plåt närmast diskbänk/spis, glasskiva framför teglet, trälist som distans, annat material just vid spis och diskbänk tex vitt kakel. Ser också flera som inte har något emellan och tror att de svär en hel del över det.
 
mm plåt är nog snyggast eller glas skulle inte vara så fel heller.
 
Glas med tapet bakom är ju rätt snyggt, det kanske går att hitta en som matchar luckorna?
 
M
"tegelstenar gjorda i cement" ?

tegel är lera som bränns till önskad hårdhet.

cement är ett bindemedel som används i betong, murbruk, fix, fog, flytspackel och en uppsjö olika produkter.

produkten du nämner från k-rauta innehåller med största sannolikhet ingen cement tyvärr. Vill du använda dem ändå kanske det behövs någon typ av klarlack för att de inte ska suga åt sig fett och böös vilket leder till missfärgning.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Huvudbrytaren
  • Laddar…
Är köket från 60-70 talet är det inte jättetroligt att det är gipsskivor bakom, mer troligt med nån typ av pressad skiva (liknande masonit) verkar ha funnits i en del olika utföranden. Från en sådan får du inte ner kakel.
 
MaxPax:
Kontakta dom och de sa att det var gjord i cement.

Lane:
Byggdes 1981, det bara att det ser ut att de är gjord äldre :)
Vet att det är gipsplattor i hela huset eftersom ägaren har sagt det så det borde vara det i köket med.


Nu fick man en del länkar från en kompis vad som kan beställas på bauhaus och de har en del snygga dekorsten men vet inte riktigt om det kan passa.
Svårt detta, kul men svårt att hitta de som kan passa in.
 
M
cazz skrev:
MaxPax:
Kontakta dom och de sa att det var gjord i cement.
Okej. De är väl gjutna i en form med tegelliknande struktur och infärgade. Men tegelstenar är det i så fall inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.