Skulle sätta upp en armatur till i köket (finns brytare och gammalt pluggat hål för kablar).
På brytaren är svart kabel L och Grön kabel på den andra. I dosan ovanför är grön klippt. Borde väl bara vara att köpa blå och ersätta den gröna från brytaren genom dosan upp till taket?
Alternativt även byta svart mot brun?
Eluttag utan skyddslock under installation mot en vägg. Elektriska kopplingar synliga, fäst med skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hål i en vägg med synliga elledningar och kopplingsdosa inuti. Väggen har vit strukturtapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en bild av ett vitmålat tak med synliga skarvar och mönstrade väggpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Svårt att riktigt förstå vad du menar men blå får bara användas som nolla om det är lösa ledningar som FK i detta fall.
 
Varför ska du ersätta den gröna FK-tråden med en blå tråd istället för tex brun / vit / orange?

Idag får blå FK-/FQ-tråd bara användas som nolla/neutralledare. I äldre (typ 60-tal & tidigare) installationer så användes blå ibland som fas.
 

Bästa svaret

När är huset byggt?
Grön har historiskt använts som tändtråd, alltså som bruten fas från strömbrytaren till lamputtaget. Svart har varit fas men också nolla. Du har en vit i lamputtaget, har den en ände där? Det kan vara nolla alternativt fas (eller något annat).
 
  • Gilla
bjorsi och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag tolkar det som att du har en svart fas till brytaren och ut går en grön tändtråd som du också hittar i takdosan. Där finns även en vit kabel vilket troligen kan vara nolla.

Varför ska du byta färg från grön till blå på tändtråden? Eller tänker du att det är en nolla?
Ser heller ingen poäng att byta svart till brun.
 
J Johan456 skrev:
När är huset byggt?
Grön har historiskt använts som tändtråd, alltså som bruten fas från strömbrytaren till lamputtaget. Svart har varit fas men också nolla. Du har en vit i lamputtaget, har den en ände där? Det kan vara nolla alternativt fas (eller något annat).
Huset är byggt 66 och jag inser att jag skriver som en kratta 😅.
Dosan där man ser grön, svart och vit är på väggen ovanför brytaren.
Har inte borrat upp det fogade hålet i taket än för att se hur det ser ut där.
Den vita verkar komma ner i ena hålet i dosan och upp i det andra. Så bör vara nollan.
Får ta och pilla bort fogen i taket för att se hur det ser ut där.

Grön kabel sitter på utgången på strömställaren och svart sitter på L.
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tolkar det som att du har en svart fas till brytaren och ut går en grön tändtråd som du också hittar i takdosan. Där finns även en vit kabel vilket troligen kan vara nolla.

Varför ska du byta färg från grön till blå på tändtråden? Eller tänker du att det är en nolla?
Ser heller ingen poäng att byta svart till brun.
Jag som snurrade till det och skriver kasst 😅. Ska ta bort fogen i taket för att se vad jag har där.
 
Jaha, det finns ett rörsläpp i taket. Där hittar du nog en vit som lämnats som dragtråd. Den gröna tändtråden har dragits ur. Du behöver då för att lösa detta en till tråd till armaturen. Grön finns inte längre, väl typ orange eller grå. Undvik brun, blå, gröngul och röd.

Just det. -66 var det vanligt med svart och vit som fas och nolla samt röd som jord. Vilken som var fas/nolla varierar, och berodde sannolikt på lokala regler. Det behöver du undersöka. Mellan fas och något jordat uttag har du cirka 230V.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.