Hej,

Min lägenhet har ojordade uttag i alla rum utom kök och badrum. Vid renovering tog jag ner en vägg hemma mellan kök och vardagsrum samt kök och hall så nu kök och vardagsrum är en stor öppen planlösning. Det resulterade dock i att jag nu har ett jordat och ett ojordat uttag bredvid varandra (ett på vardera sida om där väggen var). Mitt försök att visualisera:

Schematisk ritning av lägenhetsplan med jordade och ojordade eluttag markerade efter en väggs borttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Allting som "hör till köket" är dock jordat och allting annat är ojordat.

Jag förstår att det bästa egentligen vore att jorda allting eftersom man inte ska blanda jordade/ojordade uttag i samma rum. Men eftersom köket ändå är avskärmat och alla uttag där i är jordade medan alla andra uttag i hela lägenheten är ojordade så undrar jag om jag helt enkelt kan sätta in ett ojordat eluttag där det inrigade uttaget är?

Går det i så fall att koppla jorden in i X-märkningen i det ojordade eluttaget eller bör jag köpa någon sockerbit el. dyl så den är isolerad bakom eluttaget? Jag har den här jag skulle kunna byta till https://www.eldirekt.se/elmaterial/eluttag/exxact-vagguttag/exxact-uttag-2-vags-komplett
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Den regel som brukar användas i dessa fall är att det ska vara minst 2.5 meter mellan ett jordat och ett ojordat uttag.

Om du byter det inringade uttaget till ett ojordat så hamnar det misstänkt nära nästa uttag till höger. Men detta uttag är kanske blockerat, inne i skåp? Då kan de gå an.

Alternativt kanske du helt enkelt kan plocka bort det ojordade uttaget i kanten på ringen?

Avståndet 2.5 meter bör likaledes kontrolleras mot uttagen nere/höger i bild.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Hmm...jo, altenativet är ju att ta bort det ojordade uttaget. Blir det brist på uttag så sätt ett jordat fyrvägsuttag där det jordade sitter, antar det är tvåvägs idag.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den regel som brukar användas i dessa fall är att det ska vara minst 2.5 meter mellan ett jordat och ett ojordat uttag.

Om du byter det inringade uttaget till ett ojordat så hamnar det misstänkt nära nästa uttag till höger. Men detta uttag är kanske blockerat, inne i skåp? Då kan de gå an.

Alternativt kanske du helt enkelt kan plocka bort det ojordade uttaget i kanten på ringen?

Avståndet 2.5 meter bör likaledes kontrolleras mot uttagen nere/höger i bild.
Tack för svar!
Nästa uttag till höger är innuti skåp och på andra sidan kylskåpet så det bör ju funka fint i så fall, då kör jag nog på det!

Så till nästa fråga, kan jag ta jordkabeln in i X:et i eldosan eller isolerar jag den på något annat vis?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hmm...jo, altenativet är ju att ta bort det ojordade uttaget. Blir det brist på uttag så sätt ett jordat fyrvägsuttag där det jordade sitter, antar det är tvåvägs idag.
Hmmm, det är ju iof ett alternativ också!
 
I icengaard skrev:
Så till nästa fråga, kan jag ta jordkabeln in i X:et i eldosan eller isolerar jag den på något annat vis?
Den passar bra på X-plinten.
 
  • Gilla
icengaard
  • Laddar…
Om det är ett kylskåp som står längst till vänster i "köket" mellan de 2 jordade uttagen så är ju höljet på kylskåpet en möjlig jordpunkt som skulle komma för nära om du gör om det jordade till ett ojordat.
I så fall bör du ta bort det ojordade istället.
 
  • Gilla
icengaard
  • Laddar…
B BrokenArrow skrev:
Om det är ett kylskåp som står längst till vänster i "köket" mellan de 2 jordade uttagen så är ju höljet på kylskåpet en möjlig jordpunkt som skulle komma för nära om du gör om det jordade till ett ojordat.
I så fall bör du ta bort det ojordade istället.
Bra poäng, det stämmer att det är ett kylskåp längst till vänster i köket. Kanske är säkrare att bygga bort det ojordade istället såsom du säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.