Hej! Ska byta jordat eluttag i köket (inget petskydd), när jag öppnar uttaget (se bild) ser jag att båda kablarna är svarta (hus från 40-talet). Den ena kabeln går till hål märkt "N" och den andra till hål märkt "NL". Någon som vet vad "NL" egentligen innebär?

För att få korrekt koppling tänkte jag mäta med multimeter mellan kabel-jord och tänker då att den jag mäter 220V på är fasen?

Tänker jag rätt? Vore kul om någon kunde förklara "NL" märkningen också, Google har gett inga resultat.

/E
 
  • Öppet gammalt jordat eluttag med svarta kablar markerade "N" respektive "NL", hus från 40-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är korrekt. I praktiken spelar det ingen roll vilken av dem som är fas.
 
  • Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Ja det är korrekt. I praktiken spelar det ingen roll vilken av dem som är fas.
Nej, jag satt och spekulerade i det också, men vågade inte chansa...:)
 
Är inte det där märkningen för N (Norge) och NL (Nederländerna)?
Tycker jag ser ett S nere till höger för Sverige.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Jo, troligen.
 
Kika efter i vilket skick kablarna i väggen befinner sig, risk att isoleringen faller i smulor om de är från 40-talet.
 
Om man tittar noga så är det g:a textilledningar som bör bytas ut. Dom kommer högst troligt att smulassönder till "pulver" när du rör dom.
 
Tack!

Tror inte det är landsbeteckningar. Ingen som sett NL förut?
 
Det är högst troligt "s" märkning för olika länder, det har i alla fall inget med trådarnas anslutningar att göra.
 
Uttaget tillverkades av ABL-Sursum i Tyskland och är klart avsedd för fler europeiska länder, jag antar att NL står för Nederländerna (även om det är KEMA-KEUR idag vad ja vet).

Jag ser inte bara textilkablar men en hel del eltejp... jag skulle gissar att ledarna behöver bytas.
 
  • Gilla
perka99
  • Laddar…
Det kanske redan löst sig. Men hur vet du att det är rätt kopplat som det är? Som sagt spelar det ingen roll om du växlar fas och nolla. Du kan ändå vända stickproppen som du vill. Om du ändå vill vara säker på att ansluta nollan till det markerade stiftet i det nya uttaget så mäter du mot jord för att avgöra vilken som är nolla.
 
  • Gilla
erik_m_a
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.