Måhända en korkad fråga, men jag har haft Boxer sedan vi byggde kåken för tre år sedan och nu tänkte jag byta till satellit via Canal Digital. Har dragna uttag för TV samt nätverkskabel till alla rum. Hur funkar det med satellit? Måste jag byta ut mina befintliga uttag eller går det att använda samma? Kommer inte att köra både markbundet och satellit utan endast den sistnämnda.
 
Är det ett sedvanligt tv-uttag typ tv-radio så blir du tvungen att byta ut det mot ett tv/sat/radio uttag om du ska bibehålla anslutningspunkten.
Alternativet är att bara skruva på en f-kontakt och förlänga kablen så mycket som du behöver fram till box.

Detta är enbart om du har sk stjärn-nät i huset. Är det byggt i kaskad, alltså uttag till uttag typ så kan du glömma ovanstående.
Måste ha kabel från satellitbox till parabol utan något emellan såsom uttag, kopplingar....
 
Om jag förstår det rätt är stjärnnät alltså samma princip som t ex nätverket där alla uttag utgår från routern?

Är faktiskt lite osäker på hur det funkar med vårt TV-uttag, men jag är rädd att det är jack-till-jack (kaskad). I såna fall har jag inga problem med den första boxen som är dragen i det VP-rör som kommer direkt från antennen idag (uttag 1 om det är kaskad). Där kan jag helt sonika dra ut nuvarande koaxialkabel och ersätta med en fast lina från parabolen. Till box nr. 2 kan jag då knappast nyttja befintliga VP-rör, utan måste borra genom taket för en ny anslutning. Trist, men det får gå.

Hursomhelst, tack för klargörandet.
 
Det tråkiga är när dessa hus byggs i dagsläget med mediacentraler för distribution av data, tele och tv så verkar det precis som att det bara räknas med att det ska komma fiber till huset. Den enda rördragning som sker mellan mediacentral och det yttre är ett par meter rör som går ut till elskåpet på utsidan.

Alternativet är om du låter bli att röra det befintliga och likväl försöker trixa till med en seperat kabel till satellitmottagaren. Eller varför inte två direkt då kanske den dagen snart kommer då du likväl intresserar dig för en PVR-box. Då behövs det 2 kablar för CD. Kan klara sig med 1 till Viasat.

Just a tip!
 
Det tråkiga är att vi har 100 Mbit fiber i kåken, men är inte ansluten till ett stadsnät som är uppkopplat till ComHem. Man hade ju förväntat sig att man skulle kunna kolla bredbands-TV vid det här laget, fast det verkar ju inte finnas något vettigt alternativ till Telia och Com Hem.

Hade tänkt mig CD med inspelningsbar HD-box så det stämmer att jag måste dra två kablar direkt.
 
Har inte de flesta bredbandsleverantörer iptv bland sina tjänster ??
Telia har i allafall det, likaså Tele2 och Bredbandsbolaget. Även Boxer har börjat med iptv i vissa delar av landet..
Kolla med di internetleverantör vad de kan erbjuda via fiberkabeln, eller hör eventuellt direkt med canal digital.
 
Har Bredband2 och de erbjuder i dagsläget bara IP-telefoni. Inte IP-TV. Boxer, CD och Viasat erbjuder ju med få undantag bara IP-TV i de största städerna. Dit verkar inte Umeå höra...
 
glöm inte bort att du behöver behålla det markbundna för att se TV6
 
Noterade det när jag lästa CD:s broschyr i morse, men tack för påminnelsen i alla fall. Hade innan dess ingen aning att TV6 var markbunden...
 
jenfor skrev:
Noterade det när jag lästa CD:s broschyr i morse, men tack för påminnelsen i alla fall. Hade innan dess ingen aning att TV6 var markbunden...
vilket betyder att du måste få fram markbunden signal till tunern..
 
Med en combiner så kan du köra både markbundet och sattelit i samma kabel och uttag.
Ska du ha inspelningsbar box blir det lite bökigare eftersom man måste ha två kablar från parabolen, då får man mecka ett uttag själv om man vill ha det snyggt (finns lite länkar i forumet om detta).
 
Jag kommer att ha inspelningsbar box och måste dra rör för två kablar till parabolen för denna. Uttag för markbundet har jag ju redan så det är inga problem. Frågan är bara om jag orkar behålla antennen bara för att kunna se TV6. Resten ser jag ju via parabolen.
 
antar att det kan snöa mycket däruppe, behåll du markbundet som backup samt för 6an
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.