Hej forumet!

Min Rob R600 (samma plattform som Automower 105, Gardena R40, Flymo 1200R, m fl) har börjat stöka.
Förra året fick jag byta huvudkretskortet, men redan i slutet av säsongen började den bete sig märkligt och traska ut i gatan. Felet var "bakre slingsensor defekt".
Nåja, det fick vänta och under vintern glömdes det bort!
När jag häromdagen skulle starta upp för säsongen ville klipparen inte alls, samma felmeddelande kom direkt.
Efter att ha skruvat isär maskinen upptäckte jag att den defekta bakre sensorn är integrerad i det nya huvudkortet och tog därför för givet att det skulle bytas på garanti, men när jag nu fått den undersökt på verkstad så säger de "Nä, du har piratbatteri och ena hjulmotorns motstånd ligger utanför spec, så det blir ingen garantisak."
Trams, tycker jag! Det är ju en sensor som är problemet, inte drivkretsarna!
Men, det hela slutar med att jag får stå för ett nytt kort själv (utan garanti pga motormotståndet). Det vill jag inte, så här kommer, till slut, frågorna:
Kan sensorn bytas på kortet, om man har grundläggande förståelse för multimeter och lödkolv? Vad är det för typ av sensor, vet någon en artikel hos ELFA som kan användas som ersättare? Vilka värden behöver jag ta hänsyn till innan jag plockar fram lödkolven?

Tacksam för svar från mer elektronikkunniga forumanvändare!
 
Slingsensorn på huvudkortet lär vara den svarta lådan i ytterkant på kretskortet.
Det bli svårt att hitta den den som lös komponent skulle jag säga. Googla ev. typnummer som finns på låda och se om du får någon träff.

Sensorns består sannolikt av en spole, du ska kunna mäta upp att den är hel genom ohmmätning av spolen.
 
Vilka dåliga argument från de som sålde reservdelen...

I övrigt håller jag med @etompau
 
Jag skulle dessutom gissa på att de använder samma sensor på kortet fram, så en variant skulle vara att köpa ett mindre kort med samma sensor. Ifall man har möjlighet att löda loss den icke destruktivt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Tack! Jag råkar också ha en reservdelsmaskin liggande (HQ 305, 2011) som har snarlik layout, funderar på om jag rentav kan plocka sensorn från det kortet. Inget utöver motstånd i spolen att jämföra?
Annars går det nog, som tipsats, att lösa med ett framsensor-kort och åtminstone komma lite billigare undan.
Någon som försökt byta komponenter på dessa kort tidigare och har en framgångshistoria att dela med sig av?
 
Börja med att kolla upp vad som står på sensorn så slänger jag ett öga på databladet om jag hittar det.
 
  • Gilla
HerrPeter
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Börja med att kolla upp vad som står på sensorn så slänger jag ett öga på databladet om jag hittar det.
Tack! Jag återkommer så snart jag hämtat tillbaka den från verkstan (helgen).
 
Uppdatering; verkstaden har nu gått med på att byta kortet på garanti, men ger ingen garanti på det nya kortet eftersom ena hjulmotorn är utanför spec. Det tycker jag känns rimligt, så nu blir det iallafall bytt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.