Hej! Håller på att byta insats i min köksblandare. Det är nog från 4000 serien. Som har blivit uppgraderad till 9000 handtaget.

Har tagit av handtaget. Och tagit loss gängan. Men insatsen sitter fast. Enligt deras filmer på nätet ska insatsen i princip bara lyftas av. Vad jag kan tyda på den nya insatsen så är där bara 2 styrtappar som skall ner i 2 hål. Men kan de sätta sig? Är det bara å dra med en polygrip å hoppas på de bästa. Någon som har någon erfarenhet om detta.

På bilden har jag inte tagit av lock och gänga. Köksblandare med avtaget handtag och exponerad gängdel, monterad ovanpå en diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksblandare med borttaget handtag där insatsen är synlig, verktyg applicerat för att lossa den fastsittande delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Sitter det ingen låsring av något slag upptill , gängad eller på annat sätt fast , såg att du tagit bort lite , det är nog inte tapparna som sitter , utan någon form av o-ringar som suger fast , med lite kalk omkring , prova att dra lite med tången , kan sitta lite fast
 
Jo jag plockade av låsningen. På bilden är underkåpan på kranen kvar. Hade endast plockat av handtaget på bilden. Jo jag pratade med en kollega på jobbet. Han trodde med att det var kalk. Men jag lirkade och försökte även ta 2 mejslar och försöka bända, men eftersom där inte är avstängningar under kranen så jag har stängt på inkommande så är man lite mer återhållsam. Man vill ju inte bli stående utan vatten tills man får tag i en vvsare ifall något går åt skogen.
Men det finns inget medel so löser kalk? Där sitter 3 oringar på undersidan av insatsen. Jag ska lägga upp en bild på insatsen när jag kommer hem om 30 min.
L Liteavvarje skrev:
Sitter det ingen låsring av något slag upptill , gängad eller på annat sätt fast , såg att du tagit bort lite , det är nog inte tapparna som sitter , utan någon form av o-ringar som suger fast , med lite kalk omkring , prova att dra lite med tången , kan sitta lite fast
 
Den kupade blanka delen på blandaren petar du bort med en kniv eller mejsel. Sedan lossar du den stora muttern med ovanstående nyckel som Mazen hänvisar till. Det kan funka med en bra skiftnyckel också. Ibland sitter muttern som berget, men lossar om du slår på nyckeln/skiftnyckeln med en hammare. Insatsen plockar du sedan upp med bara fingrarna. Lätt som en plätt! :)
 
Ja muttern satt som berget. Och de där med att plocka upp insatsen med fingrarna är ingen verklighet på min blandare. Den sitter som berget. Jag var på den i kväll igen nu har jag gett upp. Blir till å ringa någon som har kött på benen. Det såg ju så jävla lätt ut på FM Mattssons egen film. Men det är väll när de e dröm scenario.

Immobil Immobil skrev:
Den kupade blanka delen på blandaren petar du bort med en kniv eller mejsel. Sedan lossar du den stora muttern med ovanstående nyckel som Mazen hänvisar till. Det kan funka med en bra skiftnyckel också. Ibland sitter muttern som berget, men lossar om du slår på nyckeln/skiftnyckeln med en hammare. Insatsen plockar du sedan upp med bara fingrarna. Lätt som en plätt! :)
 
Här e bilden på den nya insatsen som jag lova lägga upp. Dock några timmar sent. Kom lite barn emellan.

Hand håller en blå och röd elektrisk insats med tre hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Märkligt, jag har bytt insats på 100-tals blandare utan att behöva ta till våld på insatsen. :confused:
 
Jag får ju erkänna att jag har samma problem med att byta insatsen. Jag tror mig vara hyfsat stark men problemet är ju det verkar vara ett tvåmans jobb om muttern sitter hårt.
Jag har FM Mattssons specialverktyg men muttern sitter så hårt att blandaren hellre roterar än att ge med sig.
Har även testat att slå på "ringnyckeln" med en hammare och värma med en hårtork, men det sitter fortfarande galet hårt...

Får nog locka över en stark kompis med en polygrip för att försöka hålla kranen på plats medan jag ger mig på med ringnyckeln.

Ställningen just nu : 1-0 till kranen. ☺️
 
Spraya lite 5.56 på muttern och låt det gärna verka över natten.
 
Immobil Immobil skrev:
Spraya lite 5.56 på muttern och låt det gärna verka över natten.
Det är definitivt värt ett försök ☺️
 
M MagnusJonsson skrev:
Det är definitivt värt ett försök ☺️
Ja, inte hjälper tre timmar med 556. Vi får se om 24 timmar ändrar på förutsättningarna.... ☺️
 
M MagnusJonsson skrev:
Ja, inte hjälper tre timmar med 556. Vi får se om 24 timmar ändrar på förutsättningarna.... ☺️
Hur gick det för dig med blandaren?
 
  • Gilla
MagnusJonsson
  • Laddar…
D Deadeas skrev:
Hur gick det för dig med blandaren?
Hej Deadeas,
Tackar som frågar. Mja, trots att 556 fick sitta ett tag fick jag inte loss den, varken själv eller med frugans hjälp. Efter ett dygn började dessutom kranen bli trögare, ungefär som om att 556 stelnade vilket gjorde det var lite svårare att sätta på och stänga av vatten. Ingen stor grej men en notering.
Nå, jag kom och tänka på en god vän med starka nypor och efter att han kom på besök (han hållandes i kranen och jag med FM-Mattssons nyckel) så var muttern betvingad efter 6 sekunder.
Efter detta var bytet klar på ytterligare 3 minuter och sedan var det glada miner från frugan ! :)

Kontentan i detta fall : En person med starka nypor att hålla fast kranen under tiden en annan person lossar muttern löser det hela. Det var i alla fall för svårt att göra det på egen hand.

Tack för bilder och support !
 
Jag har ett relaterat problem. Jag pillar bort färgklicken och lättar med ett par varv på skruven med insexnyckeln men sedan får jag inte loss handtaget. Vad göra?
Alltså jag kör fast på steget före det som första frågan gällde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.