Vi har precis köpt ett hus:)

Det är ett 1 1/2 plan hus byggt 1946. Det finns ingen vetilation vid takfoten och det är isolerat med kutterspån. På vinden ligger det spån tätt mot råspånten där golv möter tak.

Jag undrar hur det är konstruerat. Om jag tar ner innertaket på snedtaket på andra våning kommer jag då få allt spån över mig? Hur ser skikten ut? Innnertak, spån och sen råspånt?

Tacksam för lite kompetensutveckling :)
 
Varför ska du byta innertak? Ser du ngt problem?

Konstruktionen ser nog ut som du gissar.
 
I det ena sovrummet hänger innertaket lite.

Hur i hela friden skall man kunna byta innertak om allt spån ramlar ner? Hur fylla på? Från vinden?
 
Borra ett hål i undertaket, ex 30mm hålsåg till att börja med, ha en kvast och massor med sopsäckar redo. Försök "sikta" så spånen hamnar i säckarna, gradvis bryt upp hålet i undertaket tills det är tomt, börja i nästa "fack" mellan takstolarna.
Sen river du undertaket, lägger dit distanser och masonite. ny isolering, plast, gles och gips. wolla! nytt undertak som förhoppningsvis inte hänger och luftning.

*edit* insektsnät och lite sågande på någon lämplig plats vid takfoten och (beroende på hur det ser ut vid nocken) kompletera med ventiler under pannorna.
 
Redigerat:
Regla nytt utanpå, cc 30, så att du kan rikta taket, sedan på med takskivor.

Plast behöver inte användas på ett 40-talshus med kutterspånsisolering.
 
Var inte ett av problemen att ha bort med kutterspånen? Och isf, så isolerar man väl inte med det igen utan med någon annan form av idol skivor och plast utanpå det? Eller?
 
Intressanta förslag!

Det är inte jätteviktigt att byta ut spånet men man undrar ju hur det ser ut där bakom. Det går ju inte att se om det är torrt och fint eller om det kanske är fuktigt och växer mögel. Taket är bytt 2006 och då byttes all dålig råspånt ut.

Är det en riskkonstruktion med spån och ingen luftspalt? Hade ni haft ner innertaken på snedtaket på hela övervåningen för att kolla?
 
Kan bara beskriva hur det ser ut hos oss. Vi har ett hus byggt ca 1930. Vi har nästan 2 plan, där är lite snedvägg på andra våningen, ungefär 40cm. Dvs vid ytterväggen på andra våningen så är takhöjden 200cm, och går man in 50 - 60 cm i rummet så har vi full takhöjd på ca 240. Det snedtaket är isolerat med torv. Och det finns troligen ingen luftspalt. Vi har bra luft på vinden, både besiktningsmannen när vi köpte och en erfaren byggn. ingnejör som jobbade med konstruktionen när vi byggde om ansåg att det fungerade ur fuktsynpunkt.

Vi har/hade innifrån sett en konstruktion med tretexplattor, spikade på 25mm råpsont. ovanpå råsponten ligger det tidningspapper från 30 talet som hindrar torvdamm att komme ned genom springor i råsponten.

Takkonstruktionen består sedan av 120mm reglar (vilket är i klenaste laget, men fungerar), och råspont utåt. Jag vet inte om det finns en vindskyddspapp uppåt mellan torv och yttertak, men troligen är det så. och så underlagspapp och läkt, taktegel.

Hos oss hängde tretexskivorna ned uppmot 10mm från råpsonten i några rum. Och i senaste rummet vi renoverade i höstas så skruvade vi gips direkt på tretexen, där blev vi väldigt förvånade för det var svårt att hitta något för gipsskruvarna att fästa i. verkade nästan som tretexen var monterad på glespanel med stora glipor, vi rev dock inte ned något för att kontrollera hur det såg ut.

Vi bytte tegeltaket för typ 10 år sedan, då fans det ingen tillstymmelse till rötskador på den råspont som alltså är oventilerad. jag har funderat på om det kan bero på att det är en så kort sträcka som är dåligt ventilerad, eller om det bara är att torv absorberar fukten och sedan torkar ut igen.

Ett grannhus har en liknande konstruktion, men är från 20 talet. Där är det betydligt större ytor som var oventilerade. De anlitade en firma för att byta tegeltaket, råpsonten såg helt OK ut där också. Men grannen belv uppringd på jobbet av firman, arbetaren berättader då "jag står upp till midjan i ert tak nu. han hade brakat igenom taket. De fick byta all råpsont, och även reparera flera takstolar. Firman pratade så om torröta, man såg inget fel på brädorna med hållfastheten var helt borta, de kunde riva hela taket utan verktyg, plankorna pulvriserades när man tog i dem.

All gammal isolering i vårt hus är torv, även i mellanbjälklaget mellan våningarna, och jag har fått ned åtskilliga kubikmeter torv när vi renoverat olika delar, det mesta verkar träffa i nacken och komma innanför kläderna. Får vara tacksam för att de fuskade 1930, enl byggbeskrivningen som fanns på stadsbyggnadskontoret så skulle mellan bjälklaget i vårat hus ha varit isolerad med kolaska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.