Hej,

Vi bor i ett enplanshus från 66 och har spänntak som innertak. Ovanför spänntaket sitter det spånskivor som är klädda med nån slags aluminiumfolie på ovansidan. Antar att detta är någon slags äldre typ av ångspärr?
Nu har vi tänkt att byta innertak och sätta panelbrädor istället.

Då undrar jag:
Är det risk att skruva i taket för att fästa gles och punktera folien ovanför spånskivorna?

Behöver vi sätta upp ny ångspärr eller är det t.o.m. nån risk att det blir ”för tätt”? Har hört att äldre hus behöver andas mer än nya?

Kan tilläggas att ovanför tex platsbyggda garderober m.m så har det varit öppna skarvar mellan partier av spånskivor så det har ju inte direkt varit jättetätt förut.
 
Det bästa är nog att låta spånskivorna sitta kvar och skruva panelen i dem.

Men, tak med spänd väv är ju många gånger, om väven är hel, mycket vackrare än träpanel. Varför vill ni ger er på detta?
 
J justusandersson skrev:
Det bästa är nog att låta spånskivorna sitta kvar och skruva panelen i dem.

Men, tak med spänd väv är ju många gånger, om väven är hel, mycket vackrare än träpanel. Varför vill ni ger er på detta?
Att ta bort spånskivorna var inget alternativ. Tänkte mer om man skulle komplettera med att spänna upp plast för ångspärr under dom?

Spänntaket är av plast och är en säkerhetsrisk vid ev brand. Dessutom är den gammal, gul och ömtålig. Så att ha den kvar är inte heller ett alternativ.
 
Nej, spänntak av plast är vidriga och bör utrotas. Däremot har jag inget minne av att de fanns redan 1966. Jag minns att de började dyka upp i början av 1970-talet. Jag trodde ni hade ett riktigt vävtak.

Du skall absolut inte sätta plastfolie under spånskivan. Då stänger du in denna mellan två diff täta skikt och det är aldrig bra.

Om brandsäkerheten är prioriterad är inte heller panel i taket det mest optimala. Då är gips under spånskivorna bättre. Limmar man väv på gipsen och sedan målar den, blir slutresultatet något som liknar det ursprungliga. Det är dock mycket trevligare att jobba med träpanel än med gips. Det kan bli plottrigt, men det går att kompensera med färg och rätt profil och bredd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.