Har någon goda erfarenheter av att byta ut innerglaset i 2-glasfönster till ett energiglas eller kanske t o m till en hel energiglas del, dvs två nya glas + gas emellan?

Tidigare ägaren hade skruvat på ett extra innerglas i en aluminiumram. Ser inte snyggt ut och tvesamt hur bra det funkar.
 
Jag har lämnat 2-glasbågar till glasmästare som fräst ur den inre bågen och installerat kassetter med 2 glas så att fönstren blivit 3-glasfönster. Jag har gjort det i omgångar och de äldsta är från ca 1990 och det har fungerat bra. Is och vatten förut på insidan när det blev 30 minus ute, nu bara lite dimma längst ner vid samma låga temp.
 
Hej!

En liten fråga bara.....
Om man gör en sådan operation som larssonjoa beskriver så får man ju definitivt bra u-värde på glasen. Man får också bara två sidor att putsa istället för fyra, vilket ju är bra, men hur blir det med otätheter mellan fönster och karm? Det fortsätter väl som vanligt antar jag? Hur bra blir egentligen det totala resultatet?

/pinebar
 
Ska naturligtvis byta tätningslisten mellan fönster och karm. Den ska hellimmas fast för bästa resultat. Vad totala energivärdet bilr vet jag inte dock. Dock bra mycket bättre än tidigare och framför allt räknarjag med att inte få drag i fönstrerna.

Tar ett tag att tjäna in kostnaden men komfortet i huset kommer bli mycket bättre.

Ska tilläggas att jag kommer få glaset väldigt billigt då min broder köper in isolerglas på firman därav att jag kommer bara byta glaset och inte hela fönstren.

/Joakim

 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.