Vi har tänkt byta våra innerdörrar i vårt hus från 1970 utan att byta karmar. Har förstått att dörrstandarden ändrades 1972. Vi fick en instruktion på Bauhaus från Swedoor där vi kunde jämföra våra mått med "nutidens" dörrar. Och att t ex att gångjärnen är olika/sitter olika t ex var inga problem, det löses med en adapter. Men när vi kommer hem upptäcker vi att låskolvarna på de nya dörrarna sitter högre upp än vad det gjorde på de gamla dörrarna. Då undrar jag, finns det olika standarder numera på innerdörrar? Dörrarna vi köpt var inte Swedoor men som sagt finns det olika?
Vi köpte en innerdörr som heter Danmark på Bauhaus.
 
Hej penny76 o välkommen till forumet.:)
Det är inte olika standarder på innedörrar idag vad jag vet ..
Jag har 3 olika märken på mina dörrar och alla passar med låskolvarna i dom karmar jag har.
Dock har jag nya modellen karmar och dörrar (efter 1972).
Ta och byt karm när ni ändå är igång..det är inte särskilt svårt och inte heller dyrt.
Jag hade den gamla modellen men valde att byta ut rubbet då det var dags att förnya dörrarna.
 
Micro skrev:
Hej penny76 o välkommen till forumet.:)
Det är inte olika standarder på innedörrar idag vad jag vet ..
Jag har 3 olika märken på mina dörrar och alla passar med låskolvarna i dom karmar jag har.
Dock har jag nya modellen karmar och dörrar (efter 1972).
Ta och byt karm när ni ändå är igång..det är inte särskilt svårt och inte heller dyrt.
Jag hade den gamla modellen men valde att byta ut rubbet då det var dags att förnya dörrarna.
Tack för det! Och för svar :)
Är det inte jättedyrt att byta karmarna?
 
penny76 skrev:
Tack för det! Och för svar :)
Är det inte jättedyrt att byta karmarna?
Cirka 500-700 för en karm. Så gör man jobbet själv är det inte dyrt, ska man ta in någon går det några timmar om de ska lista fodra Sala efter de bytt dörr . Men det är värt det!!!
 
P
Kolla bara så att inte dina nuvarande karmar är lägre än de nya, det var våra så det blev mycket sågande för att de skulle få plats.
 
Dom nya är ca 15mm högre än dom gamla har jag för mig (kan minnas fel mått) men dom är garanterat högre i alla fall.;)
Om den nya karmen inte får plats så får man såga ur på höjden med en såg.
 
Tack. Våra är garanterat lägre.
 
En äldre karm hade ibland ett mindre hål i slutblecket och ibland var även slutblecket mindre.
Köp nya slutbleck (t.ex slutbleck 0045) och fäll in i karmen eller byt låshus i dörren till t.ex FAS 2020 som stämmer med gamla FAS 404.
Du kan även köpa nya dörrkarmar efter "gamla standarden" men det är betydligt mer jobb och dyrare och enligt min åsikt totalt onödigt.
 
Redigerat:
A
Det verkar onödigt mycket jobb att byta karmarna om de i övrigt är fina och passar. Att flytta på slutbleck för att matcha dörren är oftast snabbt fixat med typ stämjärn, spackel och färg. Om låshusen också är från -70 kanske det är läge att byta dem också? En fullt duglig budgetvariant på låshus och slutbleck för innerdörr går väl på ett par hundringar
 
Tack för era tips! Tydligen skulle det bli ett för stort hål om vi skulle flytta våra eftersom det skiljer typ 6 cm.
 
6cm då är följer någon av dörrarna inte den gamla standarden.
Vilket mått är det från ovankant av dörren till översida låskolv mät både en ny och gammal dörr.
http://filer.mindorr.se/gammalstandard.pdf
 
Din gamla dörr är troligen 25 mm kortare. Vad menar du med 6 cm i höjd?
Antingen köper du en standarddörr enligt det gamla måttet för ca 800 kr slät. Kontrollera vilken gångjärn som sitter på nya dörren med gamla måttet som oftast har ett snäppinfäste. Då behöver du köpa till en adapter för att kunna använda gamla gångjärnen. Eller såga lite på dörren så gamla fästet kan användas på nya dörren.
 
Redigerat:
Kan det vara så att dina gamla dörrar är ännu äldre och var utrustade med en gammal 40c 3-tillhållate?
Kan du ta bilder på lås och slutbleck?
Om jag förstått rätt så passar dörrbladen men inte kolven i låset i slutblecket.
 
Tack än en gång. Tror vi har fått ett annat problem nu också... Adaptrarna för gångjärnen passar inte heller. Så jag tror att vårt dörrbyte får läggas på is tills vi byter även karmarna. Tack för alla era svar! Bifogar en bild på antar att det är det ni kallar slutblecket.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
För att slippa problem med att få nya dörrar att passa valde jag att lämna mina 11 st innerdörrar till sprutlackering. Perfekt resultat!
Bauhaus har väl 30 dagar öppet köp.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.