Hej forumet.

Vi kommer få en digital vattentätare installerad och i samband med detta funderar jag på att byta ut den gamla sandgjutna ledningen mot någonting modernt, men vad? Är det plast, eller koppar idag?

Den gamla ledningen är av gjutjärn eller någon legering från 1936 och det hade känns bra att modernisera och minska mängden rostpartiklar som kan leta sig in i nya värmepumpen.

Mvh
 
  • Gilla
olotor
  • Laddar…
Gjutjärn i tappvattenledning låter tveksamt. Det brukade på den tiden vara galvat stål, som i så fall är långt över sin förväntade livslängd idag.
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
lyckograbben lyckograbben skrev:
PEM slang (plast) är vad som används idag, välj lämplig dimension. tex
PEM-slang 32x3,0/25 m Blå Stripe PN12,5 - Rinkaby Rör (rinkabyror.se)
Det är alltså efter mätaren jag tänkte byta nere i källaren, sätter man pem även på insidan, och hur fäster man den snyggt utmed rummet ?
 
Kopparrör, alupex, rex (rör i rör) är vanligt.
 
C Carl Johansson skrev:
Det är alltså efter mätaren jag tänkte byta nere i källaren, sätter man pem även på insidan, och hur fäster man den snyggt utmed rummet ?
Kopparrör . Nog med förslag
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Inne i huset så är kopparör fortfarande standard så vitt jag vet.
Men du säger att vattenledningen är från 1936? Är ledningen in från gatan från den tiden fortfarande?
I så fall kan det vara läge att byta den, lär vara järnrör i så fall som egentligen har gjort sitt för länge se'n.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Inne i huset så är kopparör fortfarande standard så vitt jag vet.
Men du säger att vattenledningen är från 1936? Är ledningen in från gatan från den tiden fortfarande?
I så fall kan det vara läge att byta den, lär vara järnrör i så fall som egentligen har gjort sitt för länge se'n.
Vet inte hur gammal stumpen från gatan är men hade helst sluppit ta in grävare och behöva lägga om plattorna utanför.
 
C
C Carl Johansson skrev:
Vet inte hur gammal stumpen från gatan är men hade helst sluppit ta in grävare och behöva lägga om plattorna utanför.
Klart man helst slipper göra den typen av jobb överhuvudtaget. Men den smarte passar på att göra sådant när lämpligt tillfälle ges. T.ex. om du ändå skall dränera huset eller nåt.

Men ett mätarbyte tycker jag personligen inte i sig är en särskilt stark anledning att ge sig på andra delar av anläggningen överhuvudtaget, utöver vad som eventuellt direkt underlättar mätarbytet.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Klart man helst slipper göra den typen av jobb överhuvudtaget. Men den smarte passar på att göra sådant när lämpligt tillfälle ges. T.ex. om du ändå skall dränera huset eller nåt.

Men ett mätarbyte tycker jag personligen inte i sig är en särskilt stark anledning att ge sig på andra delar av anläggningen överhuvudtaget, utöver vad som eventuellt direkt underlättar mätarbytet.
Inkommande efter mätaren har delvis blivit inputsad i väggen genom åren så jag passar nog på att byta, det handlar bara om ca 10m rör och några böjar. Men det är koppar som rekommenderas?
 
C Carl Johansson skrev:
Inkommande efter mätaren har delvis blivit inputsad i väggen genom åren så jag passar nog på att byta, det handlar bara om ca 10m rör och några böjar. Men det är koppar som rekommenderas?
Ja, och se till att byta ut ALLA kallvattenrör, galvade stålrör.
Med den åldern kan dom springa läck när som helst. Troligen är dom helt fyllda av rost så det endast är kvar en lillfingertjock öppning i mitten som vattnet strömmar genom.
Som sagt, dom är långt förbi sin livslängd.
 
C
GoC GoC skrev:
Som sagt, dom är långt förbi sin livslängd.
Vi bytte inkommande vatten härom året och blev förvånade över hur fräscha de gamla galvade rören var. Ingen gravrost eller antydan till förträngning. Gissar att de var från 50-60-talet. Så inte helt självklart att man står inför en förestående katastrof med äldre galvade rör, även om man naturligtvis passar på när tillfälle ges.
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Så här såg våra inkommand galvrör ut på insidan när vi bytte inkommande vattenledning våren 2014, huset är från -69/-70.
Rör med kraftig korrosion och avlagringar, möjlig vattenledningsskada, behov av underhåll eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Böj och skarv innan avstängning innan vattenmätaren.
Rostig, metallisk rörsektion med korrosion och avlagringar, sett uppifrån på en otydlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skarv mellan ventil och mätare.

Det såg ännu värre ut i böjen i golvet, som numera är igengjuten.
 
C cpalm skrev:
Vi bytte inkommande vatten härom året och blev förvånade över hur fräscha de gamla galvade rören var. Ingen gravrost eller antydan till förträngning. Gissar att de var från 50-60-talet. Så inte helt självklart att man står inför en förestående katastrof med äldre galvade rör, även om man naturligtvis passar på när tillfälle ges.
Våra rör har också visat sig fina och rena (hittills) men eftersom vi har en ny och avancerad VP vill jag ogärna blanda galvat och koppar, dessutom är dom nästan 90 år gamla och efter det tänkta bytet är allt gammalt väck.
 
C
C Carl Johansson skrev:
och efter det tänkta bytet är allt gammalt väck.
OK, ja då låter det vettigt. Jag förstod det som att inkommande rör (i marken) fortfarande var ett gammalt galvat rör?
 
  • Gilla
Carl Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.