Funderar på om jag måste byta inkommande vatten. Huset är från mitten av 60-talet och nu går inkommande vatten ingjutet i källarplattan (grön streckad linje) och kommer upp mitt inne i rummet i källaren (grön prick). Därifrån går ett rör till Fjärrvärmecentralen. Nu ska fjärrvärmecentralen bytas och då passar vi på att flytta den. Vi ska samtidigt dränera runt huset och min fråga är om jag när det ändå är uppgrävt runt huset ska dra om det inkommande vattnet. Tänkte dra det på utsidan av huset och sedan genom källarväggen (de röda linjerna). Frågan är om det är en bra idé eller inte. Bör man dra om rör för inkommande vatten och kan man i så fall lägga dessa rör under dräneringsrören när jag ändå gräver upp för att dränera om runt huset? Har inte någon aning om det är galvaniserade rör på inkommande vatten nu.
 
När vi grävde ut runt huset (byggd -69) så bytte vi samtidigt vattenservicen ända från serviceventilen ute i gatan, samtidigt så flyttade vi även var i huset ledningengick in plus flyttade vattenmätarplatsen.
Den gamla ledningen som kom in i huset var galvrör, den var delvist igenrostad.
 
U Upp skrev:
Funderar på om jag måste byta inkommande vatten.. Vi ska samtidigt dränera runt huset och min fråga är om jag när det ändå är uppgrävt runt huset ska dra om det inkommande vattnet. Bör man dra om rör för inkommande vatten.
Har precis gjort samma sak själv (bytte avloppsrören som var från 1936).

I min kommun (Södertälje) ansvarar man för inkommande vattenrör till kommunens avstängningsventil.

Vi grävde upp grunden samt frigjorde den gamla vettenanslutningen (galvat stålrörr) fram till avstängningsventilen.

Gjorde hål i grunden för den nya inkommande vattnet, vilket idag är en 32 mm svart plastslang. La ut slangen, köpte hem avstängningsventiler för placering vid insida av yttervägg.
Köpte hem nytt mätarkoppel och ventiler för vattenmätaren som nu samtidigt fick en bättre placering.

Så här såg det ut från början, inkommande vatten kom upp ur golvet, galvat 40 mm rör och sedan 30 mm koppar en bra bit ut från väggen. OBS se till att plastslangen ALLTID har proppar i änden så att man inte får in jord eller sand i sitt vattensystem (urtagna just vid detta tillfälle) !!

Äldre rörinstallation med mätare och avstängningsventil på en sliten vägg, bredvid nyare plastslang för vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgrävt vattenrör som anslutet till kommunens avstängningsventil. Denna vågade jag inte kapa/byta själv. För just detta jobb hyrde jag in en rörfirma.

Bild på ett gammalt korroderat metallvattenrör som sticker ut ur en uppgrävd betonggrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röret demonterat, kommunens avstängningsventil läckte friskt, men de (kommunen) hade inte tid att byta just då. Ventilen läckte dock bara i stängt läge inte i öppet (korrosion på spindeln).

Avloppsrör från 1936 och ny koppling, uppdaterad inför ersättning, uppgrävda och synliga i jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har ny 32 mm PEM-slangen anslutits.

Uppgrävd mark som visar ett gammalt rostigt avloppsrör och en nyare vattenledning installerad i jorden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slangen tätad med PU-skum. Koppling och extra avstängningsventil.

Vattenrör med PU-skum i vägg och ny koppling och avstängningsventil installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya vattenmätaren, blir placerad på utsidan av ett kommande skåp.

Renoverat hörn av ett rum med synliga vattenledningar och isolering, samt en brun dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag gjorde det mesta av jobbet själv, gick in på internet och läste in mig på varenda del/ventil/koppling. Det är mycket viktigt att man följer leverantörens anvisningar.

Alla gängtätningar tätades gjordes med lin, 10 gånger bättre än tejp och 100 gånger bättre än loctite.

Hur många hantverkare har gjort detta (läst fabrikantens manual...) ?
 
Redigerat:
  • Gilla
Upp och 1 till
  • Laddar…
Tack.
Vad roligt med alla informativa bilder. Hade tänkt leja bort jobbet men det är nu nästan så jag blir sugen på att prova göra jobbet själv. Får se hur det blir när det väl blir dags.
 
U Upp skrev:
Tack.
Vad roligt med alla informativa bilder. Hade tänkt leja bort jobbet men det är nu nästan så jag blir sugen på att prova göra jobbet själv. Får se hur det blir när det väl blir dags.
Jag var också nervös, tog hem och byggde nya mätarrkopplet, slang m.m. separat så att det bara var i anslutningsändarna som rörmokaren behövde jobba. Hans jobb blev "bara" 2 timmar arbete samt cirka 2 timmar väntetid (medan vi väntade på kommunen).
 
Självklart var man nervös men skönt att ha det gjort - Jag skaffade alla kopplingar på lokala Dahl inklusive ett nytt mätarkoppel.
Planerade ut Stockholm Vatten som kom och stängde av medan vi grävde, skruvade själv på nya kopplingar som godkändes av SV innan vi fyllde igen.
Nytt mätarkoppel som plomberades av SV i samma veva - Galvade rör från -49 in till huset som var lagom grisiga med rost invändigt. Lovar att ytter-dia var kring 45mm men hålet i mitten av röret var mindre än toppen på mitt lillfinger... :confused:
Det enda som kom till i efterhand efter ett besök av en röris var att han tyckte att en backventil på inkommande var på sin plats. Införskaffat och monterat. Detta är för att förhindra återströmmning i vattenledningsnätet och är enligt min röris ett krav.
Om jag förstått det rätt så kan denna sitta i vattenmätaren (En liten vit "plupp" i ena änden på mätaren) - Så missa inte den...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.