ska byta till ny normcentral och i samband med det byta kabeln från fasadskåpet med mätare och huvudbrytare till huvudcentralen. Idag är inkommande en PEN med gemensam jord och nolla. Frågan är hur kopplas den nya 5-ledaren. Som jag ser det finns det några alternativ.
1. Koppla ihop P-E och n till samma plint i både mätarskåp och nya centralen.
2. Koppla ihop pe och n till samma plint i mätarskåpet men i nya centralen koppla pe till jordskenan och n till nollskenan och hålla dessa separerade i centralen.
3. Endast koppla in pe-ledaren i bägge ändar och använda kabeln som en 4-ledare.

Vilket av ovanstående är att föredra? Finns det bättre sätt?
 
Det beror på förutsättningarna. Om du kan använda TN-S så är det givetvis att föredra, dvs alt 2. Varför funderar du på andra alternativ? Har du utgående TN-C-ledningar från centralen?
 
Alternativ 1 (parallellkoppling) är till och med fel enligt dagens regler om kabeln är mindre än 10 mm². Det vanligaste är väl 6 mm², men det beror på hur stor belastning/huvudsäkring Du har.

I vilket fall är väl detta en fråga som är VÄLDIGT långt bort från var som ryms inom "Nödig kännedom" som man som lekman får utföra.

Att koppla in i mätarskåp, dra ny huvudledning till central, och troligen även göra andra in/omkopplingar i elcentralen är verkligen något som Du vill anlita en yrkesman för, och den skall bland mycket annat också veta svaret på Din fråga här i forumet! (Sedan kan det vara intressant att vara påläst och kunna fråga, givetvis).

Med såpas grova arbeten är det verkligen på sin plats med kunskap, erfarenhet och gällande försäkring.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Alternativ 3 är med största sannolikhet också väldigt fel. En PEN ledare måste vara minst 10 kvmm. Och med stor sannolikhet har du en kabel med max 6 kvmm till centralen.

Och jag (som inte är elektriker) håller med, detta är inget du skall ge dig på som hempul.
 
tommib
Jag håller visserligen med om att detta inte är ett hempul (eller nja, om man kan bryta tillfredsställande innan....) men frågan är ändå relevant eftersom den beror på om det finns utgående TN-C-ledningar från centralen, vilket kan vara något en elektriker inte tar hänsyn till. Sen upptäcker man problemet när man står där.

Nu är TS medveten om den problematiken och kan beställa ett jobb med bättre precision.

Om det nu är så att det finns TN-C-ledningar ut från centralen kan man lösa problemet genom att dra minst 5G10, då kan man använda en ledare som PEN och lämna en för framtida bruk, om detta skulle vara billigare än att byta befintliga TN-C-matningar.

Alt 2 är att föredra om det är möjligt.
 
Den kabeln som ska monteras är 5g10mm2 så att koppla en gemensam pen som i alternativ 3 är förstås ok då pen är 10mm2.
Systemet idag är TN-C eftersom det är 4 ledare med gemensam pen men frågan är om jag kan koppla TN-S i den nya centralen men koppla ihop PE och N i mätarskåpet eller blir det fel med tanke på att jag inte har 5-ledare från nätleverantören?
Jag har behörighet AL men har endast jobbat som elektriker på industri i 5 år för ca 20 år sedan. Jag kommer göra bytet av kabel och central men kommer ta in en yrkesman för de mätningar som måste göras, isolationsprovning, test av jfb, mm.
 

Bästa svaret

Det är helt ok att gå från TN-C till TN-S i mätarskåpet. Det är alltid ok att göra ett sådant byte så länge det handlar om en kopplingsutrustning typ elcentral. Det får även finnas en blandning av TN-C och TN-S, dvs att man utgår med flera TN-S-ledningar från olika punkter som alla är matade med TN-C. Det enda regel som finns är att man aldrig får gå tillbaka från TN-S till TN-C.

En not ang den praktiska inkopplingen i matande ände: Se till att båda ledarna N+PE sitter tillförlitligt och framför allt undvik risken att båda lossnar men att de fortfarande sitter ihop inbördes. Det blir lika med ett PEN-släpp som inte är bra. Så man bör inte tvinna ihop N och PE och dra under samma skruv utan det ska vara två separata anslutningar, helst under olika skruvar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är helt ok att gå från TN-C till TN-S i mätarskåpet. Det är alltid ok att göra ett sådant byte så länge det handlar om en kopplingsutrustning typ elcentral. Det får även finnas en blandning av TN-C och TN-S, dvs att man utgår med flera TN-S-ledningar från olika punkter som alla är matade med TN-C. Det enda regel som finns är att man aldrig får gå tillbaka från TN-S till TN-C.

En not ang den praktiska inkopplingen i matande ände: Se till att båda ledarna N+PE sitter tillförlitligt och framför allt undvik risken att båda lossnar men att de fortfarande sitter ihop inbördes. Det blir lika med ett PEN-släpp som inte är bra. Så man bör inte tvinna ihop N och PE och dra under samma skruv utan det ska vara två separata anslutningar, helst under olika skruvar.
Stort tack. Var precis ett sådant svar jag var ute efter. Då går jag över till TN-S i centralen.
 
tommib
Nu vill jag egentligen inte sabotera för TS, som jag tycker ska ha stor heder för att han frågar om detta trots att han lagligt sett får göra kopplingen helt själv, men detta visar varför nuvarande system fungerar (hyfsat). Det förutsätter att folk är riskmedvetna och inte gör tokiga saker, även om det skulle vara lagligt.

Det är väldigt synd att lagstiftaren bara anser att det är elektrikerna som är kapabla att fråga först.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Håller helt med - utmärkt att läsa på och fråga. Det är mycket som ändrat sig i regelfloran och praxis sedan TS läst in sin behörighet, men säkerhetstänket och viljan att göra rätt sitter bevisligen, och det är det riktigt viktiga! All heder från mig också.

Fundera möjligen lite över försäkringen - blir det hemförsäkringen som måste träda in om något går snett (viliket jag inte tror att det kommer att göra) ev via "allrisk" eller "drulle"-tillägg, eller blir det firmaförsäkringen för den som kommer och mäter av?

Om Du har planer för mer arbeten framöver kan jag tipsa om "elbasen", en liten pocket-bok för ett par hundralappar som sammanfattar väldigt mycket av dagens praxis och regler för bostadsinstallation. Finns att köpa även i "vanlig nätbokhandel", men se upp, det är "utgåva 3" som gäller just nu, och jag har sett en handlare som säljer Utgåva 2 också, med eget beställningsnr, och ungefär samma kostnad :(((

De "riktiga" reglerna av idag, främst ett flertal olika verk från Svensk Standard är bara för tjocka för att fixa sitt eget hus, och ändras för ofta, det handlar om flera tusen kronor för att köpa en uppsättning,, och sedan minst en tusenlapp till om året för de nya utgåvor som hela tiden sprutar ut. Jag gissar att de flesta som köpt dessa verk inte läst 10% av innehållet i senaste utgåvan. Dessutom är det helt tillåtet att installera utanför standard, bara det dokumenteras och en riskanalys utförs.
 
R Ronny Larsson skrev:
Stort tack. Var precis ett sådant svar jag var ute efter. Då går jag över till TN-S i centralen.
Med reservation för att jag inte kan alla regler så tycker jag att du ska ansluta N i mätarskåpet, så som det ska göras om du går över till TN-S där, och lämna den oansluten i din central.
Då behöver du inte koppla om i mätarskåpet om du i framtiden vill att övergången till TN-S ska ske där.
Det minskar också konsekvenserna om någon i framtiden förutsätter att N är ansluten i matande ände.
Det jag beskriver passar inte in på något av alternativen du räknar upp i trådstarten.
 
Mikael_L
Alternativ 2, alla gånger, tycker jag.

Ja såvitt du saknar TN-C i senare delar av din anläggning.


b_hasses inlägg är en intressant variant, men jag har dock lite svårt att se någon direkt fördel mot alt 2 där, ja det skulle möjligen vara om det fortfarande finns kvar några TN-C matningar i bef anläggning, då skulle kanske en liten större grad av förberedelse i FMS vara bra, inte nödvändigt, men absolut inte dåligt.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alternativ 2, alla gånger, tycker jag.

Ja såvitt du saknar TN-C i senare delar av din anläggning.


b_hasses inlägg är en intressant variant, men jag har dock lite svårt att se någon direkt fördel mot alt 2 där, ja det skulle möjligen vara om det fortfarande finns kvar några TN-C matningar i bef anläggning, då skulle kanske en liten större grad av förberedelse i FMS vara bra, inte nödvändigt, men absolut inte dåligt.
Jag tycker också att alternativ 2 är bäst! Det jag skrev var bara en reaktion på att TS verkade ha bestämt sig för att gå över till TN-S i centralen.
 
tommib
Men om det inte finns några utgående TN-C så finns ingen egentlig anledning att behålla TN-C i matningen heller. Man kan lika gärna gå över till TN-S i mätarskåpet.
 
Mikael_L
Precis, där är vi nog många överens.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.