Jag håller på att byta golv i duschen i källaren. En tidigare ägare har bytt plastmattan i själva duschen och misslyckats med att få det tätt mellan gamla och nya plastmattan så att allt har släppt. Golvet är oisolerad betongplatta och väggarna är lättklinker, så trots att allt är dyngsurt är det inget som möglat eller blivit dåligt. Nu ska jag sätta dit klinker och tätskikt, ganska lätt och billigt jobb.
Det tråkiga är golvbrunnen. Brunnen är av gjutjärn, ingjuten i plattan och i fint skick. Men, enligt "reglerna" så ska alla gamla brunnar bytas vid renovering. Anledningen till byte är för att försäkringen ska gälla, å andar sidan så är skadan vid läckage liten, betongplattan har ju inte ruttnat av nuvarande läckage, så den lär ju inte göra det om det börjar läcka igen.
Nu funderar jag på hur jobbigt och svårt det är att byta brunnen? Hur gör man för att inte bila sönder röret när man tar bort den gamla brunnen? Hur stor bilmaskin är lagom? Pionjären på jobbet är för stor, men duger polarens borrhammare (ca 2 kJ)? vad ska man ha för brunn om den ska passa på det gamla röret.
Jag fundrar även på att skita i att byta brunnen, den ser fin ut och skadorna vid läckage är i stort sett obefintliga. Ge mig en god anledning (förutom att det är det man ska göra enligt präktiga regler :)).
 
  • Gilla
dejonki89
  • Laddar…
Tillägg: Om jag köper ny brunn, ska jag välja plast eller gjutjärn då?
 
Ska du köpa ny brunn är det plast som gäller. Vilken brunn du ska välja beror lite på hur nuvarande anslutningar ser ut men det brukar gå att fixa till med diverse anslutningar och vanlig standard alá cheapybrunn.

Kikar du ner i brunnen och känner efter kan säkert anta var anslutningen sitter ungefär för att slippa bila sönder rör etc.

Då det är en oisolerad platta i källare bör du inte tätskikta hela plattan utan hålla dig till golvbrunnsdel samt golv/väggvinkel, i synnehet om det sker fuktvandring.

Angående bilmaskinsstorlek är det svårt att avgöra. Stort är tufft!
 
Jag bytte själv ut en gjutjärnsbrunn för några månader sedan och tättingen satt inte kvar som den skulle då det rostat... Så jag hade satt plast ( Viket jag själv gjorde).

Nu vet jag inte om du har fått loss den än men var försiktig om det är så att du har plaströr då dessa oftast var av pvc plast (fram till en bit in på -70 talet och spricker Jä****:@ lätt de är extremt sköra! Så du inte får bila upp hela golvet...
 
Meh! Gör som oss tuffingar istället! Bila sönder röret, inse att det är lika bra att bila bort hela rasket, gräv ut hela rummet så du kan isolera och lägga golvvärme. Få muskler på köpet samt ett oerhört trevligt rum!
 
  • Gilla
Joysep86
  • Laddar…
Nanny Fine
Byt brunnen! Om du säljer huset kommer din köpare garanterat att pruta föra att det under besiktningen visar sig att brunnen inte är bytt. Den prutningen handlar inte om en golvbrunn, utan nytt klinker och i värsta fall kakel också......kan hamna på 100 papp om du har otur...
Så om du behöver en anledning så har du fått upp till 100 000 anledningar av mig..... =) Lycka till med renoveringen!
 
Tack för alla uppmuntrande inlägg!

Brunnen är nu halvt utbilad, Huggmejseln till borrhammaren gav upp kl 17:55 så det var slut för dagen trots att jag har Swedol, Biltema, Jula, och Bauhaus inom 20 minuter (allt är stängt efter 18:00 på lördagar). Nåja, jag hann få fram så mycket att jag kan mäta lite och kan köpa ny brunn imorgon när jag ska leta rätt på en ny huggmejsel. Röret är plast, men helt än så länge. Kan bero på den fjuttiga bilmaskinen.

Borrhammaren jag lånade var en Ferm eller om det var Meec, från Jula i alla fall och med 1,8 kJ slagkraft. Verkligen i minsta laget, men det går. Skulle rekomendera den som köper ny att välja en lite större, även för såna här småjobb. Däremot är den nog lagom som betongborr. Det enda jag kört förut är en vanlig Cobra i jobbet, men den hade definitivt dunkat sönder allt, inklusive rören, för att inte tala om stanken från 2-takts oljan. Julas 3,6 kJ hade vatt perfekt.

Banka ut golvet ska jag nog inte göra, har ett bra badrum med golvvärme på övervåningen. Men visst vore det skoj! Och jag skulle få nöjet att köpa större bilmaskin!
 
Uppdatering:

Bilning:
Köpte Julas lite större borrhammare Meec+ på rea. 1500w och 4 J slagkraft, dämpat handtag och lite mejslar och väska för 500:- Vilken maskin! Betongen sprutar och den vibrerar eller hoppar inte alls. En bult vibrerade loss nästan på en gång, men jag drog åt den och har inte haft mer problem.

Röret:
Röret var krympt på brunnen. Mellan brunn och rör satt två O-ringar, sedan hade plaströret krypmts på som en krympslang. jag kapade röret med bågfilsblad strax innanför O-ringarna, ca 2/3 av omkretsen (kom inte åt på undersidan) och sen gick brunnen att kofota bort.
 
Abbedabbe skrev:
Då det är en oisolerad platta i källare bör du inte tätskikta hela plattan utan hålla dig till golvbrunnsdel samt golv/väggvinkel, i synnehet om det sker fuktvandring.
Hejsan,

Tänkte på detta. Vi har just haft en plattsättare (med våtrumsbehörighet) hemma som gjort just detta åt oss. Satt ner en plastbrun istället för en gjutjärnsbrunn. Oisolerad platta.
Men han ansåg inte att det behövde tätskickats alls. Han bilade upp den gamla brunnen, satte i den nya, cementerade, på med förhöjningsring, fix för klinkers och sedan klinkers.
Inget tätskickt någonstans, eller brunsmanchett, detta för att det var just en oisolerad betongplatta, som skulle kunna transpirera vatten, annars fanns det risk att vattnet la sig under tätskiket och gjorde så klinkersen lossade.
Kan detta vara rätt (jag hoppas och tror det!)

Mvh

Stefan
 
Nåja, det är nog ingen större fara att skippa tätskiktet helt iofs men då man håller tätningen till de mest utsatta områdena minskar man fuktbelastningen ganska avsevärt. Det är onödigt (åtminstone enligt mig) att pressa i mer vatten än vad som krävs i plattan och då tätningen är lokal hindrar det inte transpirationen ett dugg.
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.