Jag ska snart flytta till hus och de har bytt de gamla porslinssäkringarna mot dvärgbrytare men huvudsäkringarna är fortfarande gamla i porslin.

Vad kan det kosta att byta porslinssäkringarna mot dito dvärgbrytare på inkommande elen.

Antar att jag måste vända mej till min elleverantör eller kan en vanlig elektriker byta?
 
Det borde vara efter mätaren och då får elektrikern byta. I alla fall är det så häromkring
 
Mina huvudsäkringar sitter på mätartavlan (eller strax under) och gör mig inget att de är av porslins typ.
 
Och varför skulle man vilja byta ut porslinssäkringarna på inkommande dom fungerar ju minst lika bra som automater
 
de är inte godkänt me automater som huvudsäkringar............
 
Man brukar ha porslin på huvudsäk,
tex. en automat på 16A bryter vid 16A medan en
porslin är trögare och kan klara av 20A eller mer vid toppar.
Det tycker jag är bra.
Men det finns ju automatsäk med olika karaktär.
 
Ok, då vet jag att man inte brukar byta ut säkringarna.

Och på frågan varför, ja varför byter man överhuvudtaget från porslin till automatsäkringara?
 
Automat har en väldigt trevlig egenskap. De går att återställa. Mindre kul när säkringen går fem i tre på julafton och man har slut på reserver.

Sen är ju en automatcentral betydligt kompaktare än en porslinsdito
 
Ännu mindre kul när automatsäkringen behagar haverera vid samma tidpunkt...
 
Sant men det händer inte lika ofta som tur är. Vet inte om det är jag som har haft tur men 8 år hittills och alla jobbar fint
 
igentligen föredrar jag nog porslinssäkringar själv, men man undrar varför man bytte till automater hemma??? Men det är ju helt klart snyggare... Tåls att fundera på.


 
Och jag har INTE bytt ut mina porslinssäkringar från 1980 trots att jag med lätthet skulle kunna, jag ser inga fördelar det har gått kanske 5 säkringar på hela tiden och dom har jag lätt bytt ut. Blir det en ordentlig kortslutning i en automatcentral och säkringen går sönder ( och det händer i bland) är det betydligt besvärligare att åtgärda.
 
Dessutom så brinner dvärgbrytare.
Problemet är väl inte så stort ännu, men de bästa flamskyddsmedlen har blivit förbjudna. Och testningen sker vid 600 C om jag minns rätt, och en ljusbåge är flera tusengrader varm.....
Porslin och plåt brinner inte. Nu kan man lyckas tända eld på en diazett central också, men det kräver normalt sett lite ansträngning.

Jag tycker man kan vända på frågan; varför dvärgbrytare när det finns diazet.
 
mats_o skrev:
Automat har en väldigt trevlig egenskap. De går att återställa. Mindre kul när säkringen går fem i tre på julafton och man har slut på reserver.

Sen är ju en automatcentral betydligt kompaktare än en porslinsdito
löser säkringarna ut så ofta att man tycker det är ett problem har man nog belastat dom fel..

Har själv inte återställt någon av mina "vippor" på många år.
det händer att jordfelsbrytaren löser kanske någon gång per år men annars så går elanläggningen utan att den märks.

Dock finns det en del andra fördelar med "vippsäkringar" i central man kan montera reläer uttag direkt i centralen jordfelsbrytare mm i samma kapling och få en bra överblick på installationen. det blir betydligt billigare att ex installera en jordfelsbrytare eller ett överspänningsskydd i efterhand om man har en central med platser över.

Dom vanliga "propparna" är dock bättre på en del sätt dom ger ett så kallat "synligt" brytställe. enskilda grupper kan säkert kopplas ur. i en vippsäkrings central måste man slå av huvudströmbrytaren och låsa den för att arbeta säkert utom synhåll från centralen.

fungerar det bra finns ingen anledning att byta om man inte bygger om eller drar om elen. bäst är att ta till en storlek på centralen då man aldrig vet vilken utrustning man vill lägga till i framtiden.


 
droopy skrev:
Dom vanliga "propparna" är dock bättre på en del sätt dom ger ett så kallat "synligt" brytställe. enskilda grupper kan säkert kopplas ur. i en vippsäkrings central måste man slå av huvudströmbrytaren och låsa den för att arbeta säkert utom synhåll från centralen.
Å andra sidan så har man oftast betydligt fler nakna strömförande delar inne i en gammal central än i en med dinskena+automatbrytare. Det gör att det är betydligt mer nödvändigt att bryta inkommande ström om man ska göra något i centralen med en gammal än med en ny central.

Och visst, det finns sånadär specialpluggar man kan stoppa i ett proppskåp som kräver specialverktyg för att tas bort, men hur många stoppar i sådana när de mekar? (visst, att ta med sig propphuven ger visst skydd, men inte så stort)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.