Vad skulle det kosta att byta ett valmat tak till ett vanligt sadeltak? Det innebär alltså nytt tak, nya takstolar, helt nytt tak. Husets byggyta är 155 kvm. Jag vill samtidigt putsa fasaden som idag är mexitegel. Det är ett hus byggt -37 som byggts om -76. Jag skulle vilja återskapa det ursprungliga utseendet.
 
Är du säker på att du menar valmat? Ett valmat tak är som ett sadeltak fast snedskuret vid gavlarna. Alternativen är brutet tak samt brutet och valmat då det blir ett mansardtak. Det har rätt stor betydelse för fortsättningen.
 
J justusandersson skrev:
Är du säker på att du menar valmat? Ett valmat tak är som ett sadeltak fast snedskuret vid gavlarna. Alternativen är brutet tak samt brutet och valmat då det blir ett mansardtak. Det har rätt stor betydelse för fortsättningen.
Ja, jag är rätt säker på att jag menar valmat - fyra sneda bitar så att säga, det är inte brutet. Ev kan man kanske behålla takstolarna i mitten och bara byta ut de i ändrarna. Det är bara det att taket sticker ut långt över fasaderna och går ända ner till fönstren - 70-talsstil och inte så snyggt. Jag skulle vilja återställa det så att det blir 30-40-talsstil som det var från början, "egna hems"-stuk.
 
Då är det lite bungalowstuk över det hela. Ja, det är inte vackert. Jag skulle kunna tänka mig att det är en affär på 0,5-1,5 miljoner, beroende på hur mycket du gör själv. Stockholmsläget gör det inte lättare. Jag tror att en professionell projektering med riktiga handlingar dock kan bidra till att hålla priset nere, så att du kan göra en riktig upphandling.

Om du skall gå så långt som till att byta takstolar bör du se över övervåningens användbarhet. Sannolikt är det bättre att byta samtliga takstolar.

Jag vet inte hur enkelt det är att putsa mexitegel. Det är ju en kalksandsten med lite andra egenskaper än vanligt murtegel. Mer hygroskopiskt och större längdutvidgning än tegel. Men det finns säkert de här på forumet som har erfarenhet av detta.
 
  • Gilla
pappel
  • Laddar…
Vad menar du med "se över övervåningens användbarhet"? Hur tänkte du där?
 
Jag menade att om du ändå skall byta de flesta takstolarna så kan du fundera över taklutning och höjder samt takstolskonstruktion. Om det är bra som det är idag kan du ju bortse från denna aspekt, men det vore ju bra att kunna öka husets värde när du ändå kostar på det.
 
Ok, tyvärr finns det en k-märkning som inte tillåter så mycket utsvävningar. Möjligtvis annan takhöjd inne, men inte på utsidan. Tyvärr.
 
Visserligen helt Off Topic, men...

Varför vill du byta ett fungerande tak?
Det är ju inget som läcker eller har andra tekniska fel om jag förstått det hela rätt.

Kostnaden kommer att bli ca 200.000 kr, kanske 300.000.
Har ni inget bättre att lägga pengarna på (eller är ni omätligt rika)?
 
  • Gilla
PontusWaern
  • Laddar…
Jag vill byta det för att få ett hus som jag tycker är snyggt. Tänker ma n i pengar så tror jag att det är en bra investering som skulle ge en värdeökning på flera miljoner, och handlar det bara om ett par hundra tusen så är det ju definitivt värt det ur ekonomisk synvinkel (även om det egentligen inte är intressant för jag har tänkt att bo kvar), men det jag undrar över för att veta om det är något att tänka på är vad man kan tänka sig att ett sådant projekt kan tänkas landa på? Taket är 40 år gammalt, så det nog ändå fixas såsmåningom. När jag undrar över priset, handlar det om att leja bort jobbet helt. Jag kan inte göra något själv.
 
Blev det nåt nytt tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.