Hej !
En fråga till er kunniga, min handdukstork ( el ) har lagt av och jag har försökt anlita någon att byta.
Dock är intresset lite svalt ( är väl ett för litet jobb antar jag ).
Frågan är då, kan jag byta ut den själv till en exakt likadan ?
Dvs ta bort den gamla och koppla kablarna precis som den gamla ?
Tror det skall vara behörig eltekniker för att montera egentligen men just nu verkar jag inte ha något val.
Eller är jag ute på hal is ?
 
Borde inte vara något problem.

Det enda är väl om du har en tork utan synlig kabel. Där ledningarna kommer in via någon del som ligger direkt mot ett rörutsläpp ur väggen. Då gäller det att hitta en tork som kan monteras på samma sätt. Eller att montera en anslutningsdosa där röret kommer ut.

Och kontrollera att torken verkligen går på enfas (230V). Jag tror egentligen att alla gör det. Men teoretiskt skulle det kunna vara en som går på tvåfas (400V). Bör finnas någon märkskylt på nuvarande tork.
 
Tack för svaret !

Det är en tork utan synlig kabel, Somatherm Taserud CM-1 s/st.
Det kommer att bli en exakt likadan som jag byter till !
Vet du om det är något man behöver tänka på mer eller bara att byta typ ?
 
Stäng av strömmen innan du börjar. Verifiera att det är strömlöst. Dvs mät före och efter att strömmen stängts av.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
ok tack !
 
N niddex skrev:
Tack för svaret !

Det är en tork utan synlig kabel, Somatherm Taserud CM-1 s/st.
Det kommer att bli en exakt likadan som jag byter till !
Vet du om det är något man behöver tänka på mer eller bara att byta typ ?
Om den är exakt lika, så är det bara den lilla delen med att kunna koppla ihop det som kan vara lite trångt att göra. Brukar vara en liten kopplingslist att koppla på i H-torkens väggben. Men som sägs, bryt strömmen och se hur tamparna sitter. Har du kopplat tåtar i en bil så är det inte mer märkvärdigt.
 
H hempularen skrev:
Men teoretiskt skulle det kunna vara en som går på tvåfas (400V). Bör finnas någon märkskylt på nuvarande tork.
Det med teori är inget som finns. Har aldrig sett en H-tork med 400 V och finns nog inte på kartan, så där är du lite ute.
 
J jonaserik skrev:
Det med teori är inget som finns. Har aldrig sett en H-tork med 400 V och finns nog inte på kartan, så där är du lite ute.
Bara för att du inte har sett det så betyder det inte att det inte finns handdukstorkar för 400V.... Här är ett klipp från SomaTherm.
 
  • Produktdatablad med tekniska ritningar av stolar i olika modeller, storlekar och dimensioner, inklusive artikelnummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
zwennebanan och 2 till
  • Laddar…
Jag trodde iofs. inte att det fanns. Men det är just den typen av ogrundade antaganden som ställer till olyckor. Det räcker inte att TRO när man håller på med el. Man måste VETA.

Om det nu är en 400V variant man har, så gäller dels att köpa en ny av rätt typ. Dels att inse att det i så fall är (minst) 2 säkringar som behöver brytas i centralen för att göra det strömlöst. Det kan vara en trefasgrupp som även försörjer andra radiatorer. I så fall måste även 3e fasen brytas, annars blir det bakmatning så att de brutna faserna ändå är strömförande (strömmen går från 3e fasen igenom en radiator till de andra faserna.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
TS modell är inte 400 V.

Kanske räcker att byta termostat för under 1000 kr?
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...matherm/somatherm-elpatron-73w-230v-termostat

Min tork av annan modell slutade fungera. Jag köpte termostat inklusive kontrollenheten (som endast verkar vara en strömbrytare på TS modell). Räckte att byta kontrollenheten för mig. Att byta termostaten när torken sitter monterad innebär att vätskan rinner ut… vilket jag då slapp.

Kanske enklast att köpa en helt ny för 2500 kr ändå.
Det är inte svårt att koppla detta (även om du formellt sett inte får).
 
R roli skrev:
Bara för att du inte har sett det så betyder det inte att det inte finns handdukstorkar för 400V.... Här är ett klipp från SomaTherm.
Bara för att få veta, ringde jag Somatrherm i dag och svaret var, det finns inga HT med 400 V. Den som jag talade med sa att för länge sedan fanns något. Men idag finns bara 230 V . Så därom med 400V är det ingen tvekan om att det inte finns hos Somatherms produkter. Frågan kom om var den infon kommit ifrån och det visste jag inte. Skulle vara bra att du ger en länk där du hittat det, för det är inte enligt uppgift enligt Somatherm
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag trodde iofs. inte att det fanns. Men det är just den typen av ogrundade antaganden som ställer till olyckor. Det räcker inte att TRO när man håller på med el. Man måste VETA.

Om det nu är en 400V variant man har, så gäller dels att köpa en ny av rätt typ. Dels att inse att det i så fall är (minst) 2 säkringar som behöver brytas i centralen för att göra det strömlöst. Det kan vara en trefasgrupp som även försörjer andra radiatorer. I så fall måste även 3e fasen brytas, annars blir det bakmatning så att de brutna faserna ändå är strömförande (strömmen går från 3e fasen igenom en radiator till de andra faserna.
SE mitt inlägg # 11
 
Tack för alla svar !

Det blir en helt ny och inte bara en termostat.
Nu skall jag bara försöka kolla om jag har en S eller ST (inbyggd förinställd termostat )
Men det kanske inte spelar någon roll !!??
Och 3 kablar skall man väl inte kunna missa att koppla in !
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skulle vara bra att du ger en länk där du hittat det, för det är inte enligt uppgift enligt Somatherm
Du får väl göra som jag gjorde, googla. Framgår inte av pdf:en när den är utgiven. Om deras info ute på nätet är gammal så är det inte mitt fel, jag förmedlade bara vad jag hittade.
 
R roli skrev:
Du får väl göra som jag gjorde, googla. Framgår inte av pdf:en när den är utgiven. Om deras info ute på nätet är gammal så är det inte mitt fel, jag förmedlade bara vad jag hittade.
Jepp godtar det du säger, men allt som glimmar är inte guld, så lite självkritisk får man nog vara med en del uppgifter som kommer med Google
Men skit i det nu, fakta kom fram genom ett telefonsamtal och det för att jag aldrig hört om 400V HT, så jag måste kolla det. Ingen skugga över dig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.