Hej! I mitt badrum (bostadsrätt) fanns tidigare ett vattenburet element som tidigare boende tog bort och installerade elektrisk handdukstork och golvvärme istället. Det blir ju väldigt dyrt att ha detta igång och jag vill därför installera en vattenburen handdukstork som är kopplad till dragningen för elementen. (Ok enligt föreningen) Men vad händer då med den nuvarande handukstorksinstallationen? Elen till den är dragen bakom kaklet vad jag förstår och det behövs antagligen borras nya hål för den nya torken. Vad gör man med de gamla med tanke på tätskiktet.
Eller är det enklare och bättre att "bara" sätta dit ett element igen? De är ju ganska stora (djupa) och tar mycket plats i ett redan litet badrum. Finns annan smartare lösning?
 
Redigerat:
Är inte helt med.
Golvvärme kan kosta, men att ha elgolvvärme + elhanddukstork, eller el-element är troligen inte så stor skillnad.
Elvärme som elvärme liksom.

Men om den nuvarande handukstorken har gått sönder, eller ni behöver en kraftigare (med elpatron för uppvärmning) så borde ni väl kunna använda elen från den gamla ?

Hålen bör du plugga med silikon, utmaningen är förstås att få det snyggt.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Är inte helt med.
Golvvärme kan kosta, men att ha elgolvvärme + elhanddukstork, eller el-element är troligen inte så stor skillnad.
Elvärme som elvärme liksom.

Men om den nuvarande handukstorken har gått sönder, eller ni behöver en kraftigare (med elpatron för uppvärmning) så borde ni väl kunna använda elen från den gamla ?

Hålen bör du plugga med silikon, utmaningen är förstås att få det snyggt.
Hej! Jag ser att jag skrev lite för snabbt - vitsen är förstår att byta till handdukstork eller element som går på föreningens värme, dvs vatten, som jag ju redan betalar för genom avgiften. Annars är det ju som du säger ingen mening med att krångla till det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ok, då är jag med: Då finns ju ett incitament att köra element eller handdukstork istället för el-golvvärme.

Men det krävs ju då en del rördragning till handukstorken. Fördelen med lementet om det redan är draget rör är ju att man slipper det - svårt att säga vad som blir bäst - är nog mycket upp til er/vad som funkar estetiskt osv

Som sagt den gamla (som är el?) kan man ju relativt lätt ta bort och plugga (även om det då kan finnas lite spår i form av silokonade hål).
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
AcinomL AcinomL skrev:
Men vad händer då med den nuvarande handukstorksinstallationen? Elen till den är dragen bakom kaklet vad jag förstår och det behövs antagligen borras nya hål för den nya torken. Vad gör man med de gamla med tanke på tätskiktet.
Hålen efter skruvarna fyller man med silikon och om det är ett större hål där elledningen kommer ut idag kan man täcka det med en tät kopplingsbox etc.

En bild på hur det ser ut med handdukstork och rören till det borttagna elementet kan underlätta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hålen efter skruvarna fyller man med silikon och om det är ett större hål där elledningen kommer ut idag kan man täcka det med en tät kopplingsbox etc.

En bild på hur det ser ut med handdukstork och rören till det borttagna elementet kan underlätta.
Självklart, det skulle jag förstås lagt upp på en gång! Här kommer bilder. Rören till det tidigare elementet sitter alltså idag under den elektriska handduktstorken, vid pilarna på bild 3.
 
  • Ett smalt utrymme med rörledningar, cirklade i rött, vita kakelväggar och brunt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kromad handdukstork på vit kakelvägg med vägguttag och frostad fönsterglasskymt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med en öppen tvättmaskin, en röd pil pekar på dess glipa. Vitt kakel och väggkontakter syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
BirgitS
Ett element som sitter inklämt mellan tvättmaskinen och väggen blir inte så effektivt och ett element som sitter högt upp på väggen ser ju konstigt ut så en ny handdukstork verkar bäst.

Över nuvarande torks elanslutning kan man sätta t.ex. ett sånt doslock som nu sitter över tvättmaskinens elanslutning, om hålet är för stort att täcka med silikon.

Försök hitta en handdukstork som är större än den nuvarande så att silikonlagningarna hamnar lite bakom så syns de mindre.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Det ser ju inte så svårt ut att ansluta en vattenvärmd handdukstork till de rören. De gamla hålen är bara att fylla igen med silikon. Rörutloppet för elen kan du sätta en anslutningsdosa över. Förutom att det kan vara svårt att få det snyggt med de igenfyllda hålen bör du tänka på att det måste vara en ganska stor handdukstork om den skall bidra nämnvärt till uppvärmningen.
 
BirgitS
A Avemo skrev:
Förutom att det kan vara svårt att få det snyggt med de igenfyllda hålen bör du tänka på att det måste vara en ganska stor handdukstork om den skall bidra nämnvärt till uppvärmningen.
Ett lägenhetsbadrum som inte har några ytterväggar behöver inte mycket tillskott för att det ska bli någon grad varmare än resten av lägenheten. Vi har en handdukstork som värms av radiatorvattnet och den är väl i storlek ungefär som TS:ens nuvarande och där har jag skruvat in ventilen rätt mycket för att det inte ska bli alldeles för varmt.
AcinomL AcinomL skrev:
(Ok enligt föreningen)
Du bör kolla upp om de har några särskilda krav på ventilen för att den ska passa ihop med uppvärmningssystemet. Här finns det ett sånt krav.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ett lägenhetsbadrum som inte har några ytterväggar behöver inte mycket tillskott för att det ska bli någon grad varmare än resten av lägenheten. Vi har en handdukstork som värms av radiatorvattnet och den är väl i storlek ungefär som TS:ens nuvarande och där har jag skruvat in ventilen rätt mycket för att det inte ska bli alldeles för varmt.
Så kan det vara. Det är lätt att prova genom att stänga av golvvärmen och lämna befintlig handdukstork på och se om värmen räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.