Jag håller på att bli tokig på detta... Har försökt byta halvljuslampa i en Citroen C5 årsmodell -01. Det är xenon-lampa på denna. Såklart är det höger fram som är trasig, där är det minimalt med utrymme för att komma åt. Efter lite tips på nätet har jag lossat expansionskärlet som sitter innanför så jag fått några cenitmeters mer utrymme. Lyckas komma åt lampan och har lossat en lite bygel i överkant an den (se bild), men jag får ändå inte ut lampdj----ln.

Nån här som råkar besitta kunskaper i detta? Bara jag får reda på vilka handgrepp som ska göras blir det ju enklare men jag lyckas inte hitta detta på nätet. Det är ju så trångt så jag kan inte se vad jag gör utan måste känna mig fram...

Så här ser det ut när jag klämde ner mobilen och fotade.

....jag har även postat i ett Citroen-forum, men det är inte alltid så snabb respons där...

Close-up av en xenon-ljuskälla och bygel inne i en Citroen C5 strålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan ju vara så att tanken är att du ska ta bort strålkastaren......Sitter det inte en massa extralljus i fronten så brukar det inte vara så märkvärdigt att ta bort skalet.
Var glad att det inte är vanliga lampor. Nån modell på C5 är ju fasiken helt omöjlig. Lampan sitter så djupt att man knappt känner den och då ska man även lirka loss clips och få dit den också........
Förutom clipsen så är nog tanken att du ska vrida loss kontakten först. Sen angripa lampan. Är nog inte så att hela paketet är löst när clipset är lossat.
 
Från det där läget är det nog bara att vrida ett kvarts varv eller så, och sedan dra rakt ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.