Hej

Nu är det så att min man råkade hyvla av en innerdörr på fel håll. Mao den är hyvlad i överkant istället för underkant.

Min fråga är nu om man på något sätt kan lösa detta genom att ex byta håll på gångjärn och hänga den upp och ner? Förstår att man då låste fasa ut så att gångjärnet går att sätta på andra sidan. Men är det möjligt?

Alternativt kan man limma fast den avsågade biten, foga, slipa och måla och sedan kapa i rätt ända? Det är ett gammalt hus med gammal dörr så perfekt måste det inte vara.

Kan såklart hämta en ny gammal dörr som passar huset men om det går att lösa är jag mer för att lösa.

Andra förslag / idéer?

Tack på förhand
 
Beror på vad du har för innerdörr och eventuellt dörrdel om det är snap-in gångjärn.
Det vanligaste med nya innerdörrar är att du snäpper loss dörrbladet vänder det till önskar position och snäpper dit den igen.
 
Det är en äldre dörr inga snap in tyvärr
 
Då måste du fälla ändra höjd eller sida på de infällda gångjärnen samt ordna så låset kommer i rätt höjd.
Det kanske är enklare att limma tillbaka det du sågade av och sedan såga i rätt ände av dörrbladet.
Om du målar dörren är det möjligt att spackla och slipa så det inte syns oavsett hur du väljer att göra.
 
Totte_S
Jag hoppas din man får en kram - det lär han behöva 😊
 
  • Haha
Matilda Rask och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren, det blev en ny dörr 😂 Den gamla får bli till ett arbetsbord i garaget så det går bra det med 😂 Kram fick han inte men lite positiv kritik att man ALLTID ska kolla upp saker innan man börjar även om man tror att man vet hur det ska göras 🥰
 
  • Haha
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.