Jag har oisolerad platta och vattenburen golvvärme i källaren och som vi vet är det ju en dålig kombination.
Så nu funderar jag på att sätta in radiator och en eller två konvektorer. En tanke är att dra alla rör och låta röris koppla ur golvvärmen och koppla in det nya. Vet inte om jag vågar mig på det själv.

För att ha kvar golvvärmen antar jag att jag behöver en extra tank?
Jag har bergvärme med en Thermia Diplomat optimum.
 
Är det golvvärme i hela huset eller finns det radiatorer någonstans?

Finns det extern golvvärmeshunt eller matas golvvärmen direkt från värmepumpen?
 
Är det golvvärme i hela källaren?
Har ni några fuktproblem?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det golvvärme i hela huset eller finns det radiatorer någonstans?

Finns det extern golvvärmeshunt eller matas golvvärmen direkt från värmepumpen?
Det är radiatorer på övre plan.
En extern shunt.
 
Den här golvvärmeshunten sitter alltså inkopplad på radiatorkretsen?

Bild på golvvärmeshunten?

Är golvvärmeshunten inkopplad på radiatorkretsen så behövs ingen extra tank eller någonting annat när två golvvärmeslingor stängs (kopplas bort).

Däremot så kan hela systemet behöva injusteras på nytt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Shunten blir jag osäker på. Ska försöka följa vad den är till men frågan är om det inte är för varmvatten till kranar och dusch.
 
  • Komplexa rörledningar och ventiler, möjligtvis för uppvärmning, under ett golv eller i ett utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur gammalt är huset? Har ni problem med fuktvandring i plattan ?
 
O Odi et Amo skrev:
Är det golvvärme i hela källaren?
Har ni några fuktproblem?
Hela källaren utom ett rum.
Halva huset var dränerat, nu har vi gjort resten.
Utreglat med isolering på insidan, har just rivit ut ett av rummet (där det var odränerat) och där var det stålregel mot platan men i dem satt det träreglar som var rejält fuktiga och ruttna.
 
K Kris1 skrev:
Shunten blir jag osäker på. Ska försöka följa vad den är till men frågan är om det inte är för varmvatten till kranar och dusch.
Den svarta klumpen i mitten av bilden är ingen shunt utan en blandningsventil för utgående tappvarmvatten.

Såhär kan en liten golvvärmeshunt med en liten fördelare se ut,
VVS-installation, fördelningsblock i mässing, tryckmätare, elektronisk termostat, röda reglerventiler, isoleringsmaterial och monteringsplåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur gammalt är huset? Har ni problem med fuktvandring i plattan ?
1950,
Jo det antar jag att detta är, det är rummet jag rev ut som nu är putsat (och dränerat)
 
  • En otidy vägg, skräp, metalllist, måttband, skruvmejsel och en kniv på ett golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men var det pga golvvärmen ? Om ni har dränerat nu , är du orolig för markfukt ändå ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men var det pga golvvärmen ? Om ni har dränerat nu , är du orolig för markfukt ändå
Menar du fukten?
Jag är orolig över den då jag förra sommaren som var vår första i huset och golvvärmen avstängd märkte hur heltäckningsmattan i ett av rummen bullade upp. (Dock flytade förra ägaren över klinker i det rummet) så det kan ju också bero på det?

Men också att man läser och hör hur dåligt det är med golvvärme och oisolerad platta.
 
Om golvet kan andas , tex med klinker (ingen matta under som kan stänga in fukt) minskar risken för fuktproblem , speciellt om du har väldränerad grund. Tänk ett varv till….
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om golvet kan andas , tex med klinker (ingen matta under som kan stänga in fukt) minskar risken för fuktproblem , speciellt om du har väldränerad grund. Tänk ett varv till….
Ok, så steg ett blir att ta bort det golvet som är flytat och riva de övriga rummen med utreglade väggar innan jag funderar på raddar och konvektorer?
 
Är det flytspacklat på plastmatta ? Vad menar du med reglade väggar ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.