Hej,

försäkringsbolaget har konstaterat kasein i undergolvet av spånskivor i vårt sovrum. Nu ska det bytas. Ovanpå 16 mm spån ligger idag ett laminatgolv. Min ide är att jag vill ersätta spånskivorna och laminatgolvet med ett självbärande typ 25 mm furugolv. Alltså inte lägga nya spånskivor. Spånskivorna ansluter till ett mellanbjälklag fyllt med isolering, undertill finns källare. OM ni menar att det är ok att ersätta golvspånskivorna med självbärande golv, bör jag då lägga någon typ av spärr emellean isolering och golvbrädor? Finns det någon som har erfarenhet av liknande?

Buggaren
 
Nu är jag inte jättekunnig på golvkonstruktioner. Men 16mm spån trodde jag att man bara använde på flytande konstruktioner, alltså ovanpå en bärande yta. Ex. betongbjälklag, med ett lager frigolit ovanpå. och så då spånskiva flytande på frigoliten. Som exempel.

Men jag tolkar ditt inlägg som att du har träbjälkar med spånskiva monterad oavnpå?

Så blir jag lite förvånad öve kasein i spånskiva. Det trodde jag var något som fanns i flytspackel tidigare. Spånskiva brukar innehålla formaldehyd och liknande medel om man letar efter ohälsosamma saker. Så är du säker på att det är i skivan som kaseinet finns?
 
hempularen skrev:
Nu är jag inte jättekunnig på golvkonstruktioner. Men 16mm spån trodde jag att man bara använde på flytande konstruktioner, alltså ovanpå en bärande yta. Ex. betongbjälklag, med ett lager frigolit ovanpå. och så då spånskiva flytande på frigoliten. Som exempel.

Men jag tolkar ditt inlägg som att du har träbjälkar med spånskiva monterad oavnpå?

Så blir jag lite förvånad öve kasein i spånskiva. Det trodde jag var något som fanns i flytspackel tidigare. Spånskiva brukar innehålla formaldehyd och liknande medel om man letar efter ohälsosamma saker. Så är du säker på att det är i skivan som kaseinet finns?
Hej, nej, kaseinet sitter inte i spånskivan utan ovanpå. I skarvarna har man använt ett gröaktigt spackel som avger den stickande ammoniaklukten. Men det går inte att "hyvla av" den utan undergolvet måste bort. Därav min fråga om jag behöver lägga nytt undergolv eller kan ersätta det med självbärande golv.\Buggaren
 
sepani skrev:
Hej, nej, kaseinet sitter inte i spånskivan utan ovanpå. I skarvarna har man använt ett gröaktigt spackel som avger den stickande ammoniaklukten. Men det går inte att "hyvla av" den utan undergolvet måste bort. Därav min fråga om jag behöver lägga nytt undergolv eller kan ersätta det med självbärande golv.\Buggaren
Hej, det jag behöver ett råd om är om jag ska lägga något "mellan isoleringen i mellanbjälklaget och det självbärande golvet? tänker åldersbeständing plast? eller är det bättre att det får andas? Under mellanbjälklaget är en uppvärmd källare. Buggaren
 
Du (ska) behöver absolut inte ha något mellan golvplankorna och regelverket!

Det enda jag är tveksam till är om inte 25mm plank är för veka? Kommer bli ganska svajigt på C/C 60. Fast har du haft 16mm spån innan så blir det nog inte sämre!
 
vectrex skrev:
Du (ska) behöver absolut inte ha något mellan golvplankorna och regelverket!

Det enda jag är tveksam till är om inte 25mm plank är för veka? Kommer bli ganska svajigt på C/C 60. Fast har du haft 16mm spån innan så blir det nog inte sämre!

Tack! Jag testar bärigheten. Kottlingar borde väl i så fall hjälpa? Buggaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.