Hej, har kikat på forumet men ej riktigt funnit vad jag söker svar på.

Vi har ett hus från -72, som på flertalet ställen har ”knarr” i golvet. Jag antar utifrån vad jag läst om frågor på detta att det kan rör sig om att spikarna kanske börjat krypa ur/eller för få, säkert i kombination att LLVP installerats och torkat ut.

Jag tänkte då om det skulle visa sig att man behöver byta golvspånskivorna, Hur gör man i så fall vid innerväggarna, då jag antar att dessa står på nuvarande skivor. Antar man kapar dem, men var gör man isåfall det? Eller gör man på annat vis?
 
Är du säker på att det är spånskivorna som knarrar och inte golvbeläggningen, parkett/laminat?

Är det spånet hade jag börjat med att skruva ner det,
 
Ja då får du kapa dem. Intill väggen med en multimaster. Sen får du kottla så det sticker ut regel längs med väggen så du har något att skuva skivan i längs väggen. Eller då kapar du de gamla skivorna typ 10cm från väggen och sätter då en regel under och längs med den kapade skivan så att halva sticker ut så du kan skruva de nya där. Det förutsätter att tjockleken på de nya och gamla spånskivorna är samma. Men ta upp spån är stökigt. Idag skruvlimmar man. På 70-talet vet jag inte men just att få bort det där limmet med spånrester är mkt jobb. Det går inte istället att skruva tätt i de gamla skivorna?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är du säker på att det är spånskivorna som knarrar och inte golvbeläggningen, parkett/laminat?

Är det spånet hade jag börjat med att skruva ner det,
Detta är gamla plastmattor så dessa tror jag inte det är. I vardagsrummet kan det däremot mycket väl vara parketten som låter.

Men helt klart kommer man först testa att skruva dem för att se om det upphör, men vill gärna vara förberedd mentalt utifall man skulle behöva börja riva
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Ja då får du kapa dem. Intill väggen med en multimaster. Sen får du kottla så det sticker ut regel längs med väggen så du har något att skuva skivan i längs väggen. Eller då kapar du de gamla skivorna typ 10cm från väggen och sätter då en regel under och längs med den kapade skivan så att halva sticker ut så du kan skruva de nya där. Det förutsätter att tjockleken på de nya och gamla spånskivorna är samma. Men ta upp spån är stökigt. Idag skruvlimmar man. På 70-talet vet jag inte men just att få bort det där limmet med spånrester är mkt jobb. Det går inte istället att skruva tätt i de gamla skivorna?
Vi får se om det blir dags, men skruva befintliga är ju första alternativet. Vill bara vara beredd på vad göra om krävs
 
Nä, plastmattor brukar inte knarra (y).

Jag har vid ett par tillfällen fräst profiler på spånskivor för att kunna skarva utan att regla under.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Nä, plastmattor brukar inte knarra (y).

Jag har vid ett par tillfällen fräst profiler på spånskivor för att kunna skarva utan att regla under.
Låter sjukt bra, men för avancerat för mig tror jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.