Har ett hus som är byggt -47 med gamla gjutjärns rör + golvbrunnar i källaren.
Från gatan & in till huset är det nya plaströr, men ej i källargolvet.

Nu ska jag lägga klinkers i källaren & tänkte att det kanske är lika bra att bila upp dom gamla rören + golvbrunnarna & lägga dit nya i plast.

Vad tror ni? Bör jag göra det eller är det onödigt arbete?
Om jag gör bilningsjobbet själv & sen anlita en rörmokare att lägga dit rören + golvbrunnarna så borde det väl inte bli så dyrt?
Det handlar om 3 st golvbrunnar och ca: 3-4 meter rör.....
 
om du bilar sj så slipper du betala för den tiden och för den gubben och om du endå ska renovera så tycker jag att du bör lägga i nya rör när du lägger i nya GB. Du kan ju lägga GB och rör själv i golvet och sedan ansluta det om du klarar av det så blir det väldigt biligt :)
 
oavvs skrev:
om du bilar sj så slipper du betala för den tiden och för den gubben och om du endå ska renovera så tycker jag att du bör lägga i nya rör när du lägger i nya GB. Du kan ju lägga GB och rör själv i golvet och sedan ansluta det om du klarar av det så blir det väldigt biligt :)
Ja, man kanske kan prova & göra det själv med lite vägledning från rörmokaren......:rolleyes:
En sak som jag undrar är hur sammankopplingen mellan dom rören som kommer utifrån kopplas ihop med dom nya som jag lägger dit inne i källaren?
För jag vill ju inte gräva upp utanför huset, men det bör man väl inte behöva? Det måste väl gå att skarva ihop det ändå?
 
G
Inga problem med sammankoppling,allt du behöver finns att tillgå i standarddimensioner.
Googla på Rinkaby rör och beställ deras katalog,där finns i stort sätt allt och till humana priser.
Jobbet klarar du lätt själv om du är någorlunda händig.Tyngsta biten är väl bilningen.

Lycka till,mvh Gurra..............
 
BYT. Det är inget snack om saken. Du får då även chans att kontrollera hur tjockt godset är i gjutjärnet.
 
Nyman-81 skrev:
Ja, man kanske kan prova & göra det själv med lite vägledning från rörmokaren......:rolleyes:
En sak som jag undrar är hur sammankopplingen mellan dom rören som kommer utifrån kopplas ihop med dom nya som jag lägger dit inne i källaren?
För jag vill ju inte gräva upp utanför huset, men det bör man väl inte behöva? Det måste väl gå att skarva ihop det ändå?
det är rät lätt att läga det själv man trycker bara ihop rördelarna med varandra dem tätas med en gumiring det enda du behöver göra är att smörja med ett glidmedel (glidx tror jag att det heter köp sprayen så kladdar det inte så mycket) och sen när du ska fästa det i stamen kan du använda framko (tror jag att koplingen heter det är en ''gumi hanske'' som man säter fast med 2 st slangklamor) eller så kan du använda getkopling med stödhylsa i plastavloppet om det är gutgärns anslutning du kan PM mig om du har flera frågor ;)
 
Prova först och främst med gummikopplingen (som för övrigt heter Fernco, tillverkaren alltså). Jet-koppling med stödhylsa i PVC-röret prövade jag på mina gjutjärnsrör från 67 och se nej, det fungerade inte. Jet-kopplingen är ganska "känslig" för diametern på röret och mina gjutjärnsrör hade lite mindre ytterdiameter och det gick inte att få Jet-kopplingen tät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.