Hej allihopa

Här precis bilat upp golvet i ett duschrum i källaren och skulle dra loss golvbrunnen och konstaterar att den verkar vara limmad.
Likaså verkar storleksövergången innan brunnen limmas också.
Någon som har ett förslag hur jag ska göra för att få loss gamla brunnen och få dit nya? Har ju inte direkt mycket rör att spela på och sen går det ju under väggen precis intill.

/Nicke
 
Inte bästa bilderna direkt.. tog dom med mobilen men man ser ju hur de ser ut iaf.
2013-04-17 19.32.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
2013-04-17 19.32.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det du ser är en krympmuff som man har värmt och krympt på gjutjärnsbrunnen. Det är en lösning som finns än idag och används som övergång mellan plast och gjutjärn.
På bilden ser man början till den "normala" skarven på plaströret. Du kan se lite av den där du har slutat bila i betongen. Vad du måste göra är att bila lite till så att denna kommer fram sen kan du dra isär det hela vid den skarvan och skarva i med plaströr på vanligt sätt.
 
Krilleman
Precis! Bila mer så du får fram hela muffen som man precis kan börja skymta och hoppas på att den inte är limmad!
 
Om ni tittar extra noga vid muffen så ser ni att det är något påpenslat över hela skarven och det är så på alla skarvar i hela huset och det ser ut som lim.
Eller har jag fel?
Huset är från -69 om det kan vara nån ledtråd vad dom penslat på.
 
Krilleman
Det spelar ingen roll, för du behöver bila mer för att få till en anslutning oavsett!

Är det limmat är det bara få fram mer rör för att sätta en muff på, alternativt få till det med tex en Fernco på snutten innan muffen kommer. Alltså kapa bara bort själva krympmuffen och spara snutten som är blåmarkerad.

2013-04-17 19.32.43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.evbutiken.se/vvs/avlopp/fernco-overgangskopplingar-c-960-7.aspx
 
Ja jag ser det men det brukar inte vara en sådan "vulst" på limmuffar utan dom brukar vara släta. Vulsten ser mer ut som om det är en gummipackning där. Och jag har för mig att Tangit lim som man brukar använda vid limning inte är vitt utan transparant men det kan ju åldersförändras.
Det vita kan vara den tidens Glidex helt enklet som man smörjde på innan man tryckte ihop rören. Rören kan sitta otroligt djävulskt när dom har suttit länge.
 
Krilleman
oceanis skrev:
Ja jag ser det men det brukar inte vara en sådan "vulst" på limmuffar utan dom brukar vara släta. Vulsten ser mer ut som om det är en gummipackning där.
Jo, det kan absolut vara limmat med vanliga muffar också! Jag har råkat på det flera gånger.

Men det bästa scenariot är ju fortfarande att det förhoppningsvis inte är limmat...
 
Det blir morgondagens projekt att försöka dela på det så jag vet vad jag behöver handla.
Jag har ju något ordentligt att hålla i för att försöka vrida loss muffen med iaf. Man får ett ordentligt tag om brunnen om man säger så.
 
Krilleman
Vrid "lagom" bara. Om det sitter för hårt kapa hellre!

Denna typen av plast kan vara mycket skör och spricka för dig. Vilket då resulterar i mera bilning!
 
Okej, ska tänka på det.
Det kan inte hjälpa att spraya på silikonspray eller kryper det inte in tillräckligt?

Återkommer i morgon hur det gick.
 
Jag ska göra samma operation i helgen! Gjutjärnsbrunnen i badrummet var inte limmad så jag hoppas på samma i plattan!
 
Lite återkoppling då..

Här bilat fram så muffen är helt fri men brunnen släpper inte för det, den rör sig snarare i krymp delen.
Tittade närmare på muffen och det finns inte minsta lilla springa däremellan så det som är påpenslat fyller upp hela mellanrummet mellan övergången och muffen så den är nog limmas så det blir till att såga precis intill krymp delen innan den raka biten mot muffen.
 
rsjerry skrev:
Jag ska göra samma operation i helgen! Gjutjärnsbrunnen i badrummet var inte limmad så jag hoppas på samma i plattan!
Hoppas du har mer tur än mig då.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.