Jag har ett fint gammalt furugolv (eller gran va vet jag :) ) i vardagsrummet som jag till varje pris vill bevara. Jag har nu rivit innertaket i källaren och 4 golvbjälkar är ganska rötna sista metern mot källarmuren (2.5m spännvidd över två källarmurar varav den ena är yttermuren). Den sticker sedan in i källarmuren ut mot den gamla torpargrunden som timmret vilar på, ca 40 cm in i muren gissar jag på.

Frågan är om man kan byta dessa stockar utan att behöva riva upp innergolvet? En tanke jag har är att sätta nya golvreglar underifrån genom att bila upp en ett hål i källarmuren för upplag men hur kan jag fästa dessa i innergolvet underifrån...

Misstänker även att om jag hugger bort det rötna så är det en stor del kvar av golvbjälknarna, tillräckligt för att hålla golvet på plats men bärigheten bör nog förbättras... i så fall kanske en ny golvregel längs befintlig balk är att föredra..

Bör väll tilläggas att golvreglarna endast är till för golvet i vardagsrummet, ingen belastning finnes i övrigt
 
Bilder underlättar alltid....
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Denna bilden visar förövrigt en av bjälkarna som man lagat med en "ny" brevid. Detta är sannolikt gjort på 40talet och den nya har inte blivit dålig så man får la antaga att det inte pågår nån röta i dagsläget

Edit: källarn byggdes 50-talet så då är nog den ditlagd. Efterkommande golvbjälkar är inte lika rötna lika rötna men inget jag vill bygga igen... precis..
 
Redigerat:
Tja, byta bjälke underifrån är väl rätt enkelt, stämpa upp, ta bort dåligt material, skarva med det friska materialet med lämplig konstruktionsmetod. En praktiskt fråga är väl hur övergolvet ser ut och eventuellt spik/skruv ner från det i bjälken. Med synliga spikhuvuden i ett övergolv där du kan knacka upp spiken för att sedan slå ner de i friskt material är en sak, ibland är det mer komplext än så

Har du praktiskt något problem, svikt eller liknande som får dig att vilja fixa detta eller är det mer att ersätta något som ser angripet ut?
 
Kan du inte bara fästa upp nya balkar bredvid med balkskor och låta golvet vila på dessa utan infästning?
 
men hur fäster jag golvet i denna unerifrån, lim??? Eller låter jag bara golvet "vila" som du uttrycker det? Om jag sedan börjar hugga bort det rötna så gäller det ju att tillräckligt mycket är kvar då så att golvet fortfarande är spikat i något.

ÄR det stabilt att sätta balkskor i en "okänd" källarmur? är kanske inga problem... ser uta tt vara vanligt tegel men ingen riktig riktig känsla för det.... Ett annat problem är ju att de rötna stockarna förvinner in i källarmuren och där kan jag ju inte hugga bort det rötna..
 
Tja, byta bjälke underifrån är väl rätt enkelt, stämpa upp, ta bort dåligt material, skarva med det friska materialet med lämplig konstruktionsmetod. En praktiskt fråga är väl hur övergolvet ser ut och eventuellt spik/skruv ner från det i bjälken. Med synliga spikhuvuden i ett övergolv där du kan knacka upp spiken för att sedan slå ner de i friskt material är en sak, ibland är det mer komplext än så

Har du praktiskt något problem, svikt eller liknande som får dig att vilja fixa detta eller är det mer att ersätta något som ser angripet ut?
Det är väll inga praktiska problem i nuläget men det känns ju inte ok att bygga in något som är rötet så jag vill ju fixa till det så gott det går i förebyggande syfte. Innergolvet är jättefint, nyslipat och lackat. Det är spikat dolt så det blir ju svårt att peta upp dom spikarna.
 
Hej, väcker en gammal tråd. Hur gjorde du? Limmade underifrån?
 
Jag satte bara nya mot de gamla efter att jag huggit/hyvlat bort det dåliga. Det va väldigt mycket golvbjälkar kvar förövrigt
De nya är bara skruvade mot de gamla och fästes aldrig i golvet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.