Hej.

Jag behöver lägga ny golvmatta i rummet där frånluftsvärmepumpen (Nibe 310p) står. Den är installerad med lödda kopparrör.

Hur hade/har ni löst problemet?

Är det tillräckligt med flex för att kunna hissa pumpen?
Den har gula stroppar kvar, är det ens möjligt att försöka lyfta i dem?
Är det att försöka med domkraft som gäller?
Är koppar rör känsliga och kan börja läcka om man drar och bänder i pumpen?

Erfarenheter?

Ska jag tänka om?

Undrar
///Johannabacken
 
A
Bilder?
Glöm inte ventilationsrören på ovansidan.
Ska du komma åt riktigt med nya mattan och ta bort den gamla är det nog enklast att lyfta ut hela. Kanske passa på at byta den mot en ny? Eller bara en ordentlig rengöring av förångare
 
De frånluftvärmepumpar jag varit med och installerat anslöts till rör som kom upp ur golvet och anslöts med klämringskopplingar, ingen flexmån där inte...man skulle kunna tänka sig att skära mattan runt pumpen, men då är det forfarande gammal matta under. Alternativet är nog att tömma systemet, koppla loss och flytta pumpen.
 
Sitter det inte nån klämrings koppling du kan lossa rätt ovanligt att löda hela vägen.
 
  • Gilla
Johannabacken
  • Laddar…
Jag hade hoppas att någon visste att man bara kan lyfta pumpen ett par centimeter och det brukar inte vara några problem....

Det är ju inte lött i alla skarvar så att dela på det är ju möjligt, däremot hade jag gärna inte kopplat ur värmen för familjen, Installationen är "bara" 10 år gammal. Bifogar några bilder

Kan man börja lyfta och se vad som händer? Är det ett absolut NO-NO?

DSC_0234.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du inte tömmer den på vatten så lär den väga 440 kg. Gäller att hitta något i pannan som klarar den vikten.
 
  • Gilla
Johannabacken
  • Laddar…
Rent generellt är det bara att koppla loss pannan och flytta undan, inget komplicerat med det, men man bör använda sig av en rörfirma som man kan lita på. Det där med mattan är då en historia för sig men om du lyckas förklara för mattläggare och röris så dom kommer samma dag så är det lätt ordnat. Har under min tid i byggbranschen utfört detta moment flera gånger med liknande pannor på en och samma dag. Glöm då inte att skriva avtal och att vite skall ingå, men det är lite fel tid på året för sådana operationer om du inte lyckas knyta några firmor till ditt kontrakt med tydliga villkor. Det är dessutom så att du får inrikta dig på enbart den del av rummet där pannan står, på en dag hinner man inte mer. Resterande får du göra efter att pannan är tillbaka. Är det träbjälklag så skall du tömma pannan innan för annars blir vikten högre en vad golvet tål där den kommer stå tills den flyttas tillbaka.
 
  • Gilla
Johannabacken
  • Laddar…
Men varför byta matta efter 10 år? Eller är den äldre?

Börja i stället med att slänga gammalt skräp, flyttkartonger och uttjänta datorer.

Som sagt var, varför byta matta?
Varför inte tajma in det till när ni verkligen behöver byta värmepumpen?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
A
Vad väger den med vatten i?
300kg?
Med vad skall du lyfta? Kranbil?
Hur skall du "få till" mattan med bara ett par cm arbetshöjd?
Varför skall mattan bytas?
Annars kan det gå att lyfta en cm eller två med den rördragningen. Fast jag tycker nog att det liknar mest ett stolleprov!
Edit" pucktvåa!
 
  • Gilla
Johannabacken
  • Laddar…
electroluxaren: Enligt spec blir det 445kg (något som ladaniva verkar ha god koll på) med vatten.
Tänkte tömma den på vatten innan. För mig är det skillnad på att bara tömma ut 170 liter vatten (och kanske ytterligare 70 liter värmesystemsvatten) mot att koppla isär rören. Det blir alltså ca 200 kg.
En idé var att använda de gula lyftstropparna och spela upp den i bjälklaget ovanför. Kan möjligen bli problem med rörelser i huset en våning upp.

cecar33: Tack för funderingen angående koordinering. Ska jag ta ut pannan får jag nog vänta till sommaren så att den kan stå urkopplad några dagar.
Det blir ju till att försöka få bort gamla mattan och trä in en ny under pumpen. Kanske är galet svårt det också.

KnockOnWood: Tror du fokuserar på fel saker.

Eftersom flera varit inne på varför mattan ska bytas:
Det har till nu varit en oinredd källare där det las en matta på måfå i hörnet just innan pumpen installerades. Nu har det blivit väggar i källaren och mattan täcker bara 1/3 av rummet pannan står i, resten av rummet har betonggolv. Bäst vore att få en och samma matta i hela rummet. Nu verkar det bli en ganska besvärlig operation....
 
Johannabacken skrev:
...
KnockOnWood: Tror du fokuserar på fel saker...
Tänk så olika vi kan tycka :)
Lägg matta i resten av rummet, och byt sista delen under värmepumpen när ni byter ut den.

Men ser du inte själv hur mycket du har staplat runt värmepumpen?
Det är i och för sig lätt att bli hemmablind, det är vi nog lite till mans :confused:
 
Vänta något år med mattan tills ni ändå ska byta pumpen/byta kompressor. Den är nära sin tekniska livslängd om den är 10 år gammal.
 
Varför detta tjatande på TS om att inte byta, han frågade enbart om råd HUR men lättast kan lösa det problemet. Mitt förslag är enklast och står då pumpen på betonggolv så är det bara att rulla undan den kl 7 00 på morgonen och rulla tillbaka det kl 15 30 och fortsätta med golvet påföljande dag, det är inget ovanligt ingrepp. Det är ju så det går till i princip när pannan skall bytas, eftersom man behöver vvatten. Det där snacket om pannans livslängd vet ingen något om, däremot så är det inte ovanligt att sådana pannor lägger av redan på lägre ålder en 10 år så låt inte det styra. Ta in mattläggare och förklara samt begär pris för arbetet och att dom garanterar komma på angiven dag, en röris behöver max en timme för att koppla bort och han vill nog kapa bort rören för att ansluta med flexslang när du är klar, det underlättar då även för mattläggaren som enbart får max 4 st stumpar att trä mattan genom och rörisen behöver ingen mm precision när han kör med slang.
 
  • Gilla
Johannabacken och 1 till
  • Laddar…
Jag hade gjort detta ingrepp när det inte behövs någon värme i huset. Töm, koppla loss, och flytta ut hela vp.
Sen om det tar ett par dagar att fixa golvet gör väl inte så mycket. Man kan koppla så man får kallvatten i huset under tiden. Varmvatten kan man ju klara sig utan i ett par dagar.
 
  • Gilla
Johannabacken
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Varför detta tjatande på TS om att inte byta...
Varför inte?
Han/hon kan väl behöva lite nya perspektiv på tillvaron :)
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.