G
Hallå! Vi har tänkt lägga plastmatta i vår lilla WC.. dels är klinkern som ligger där gammal och ofräsh med enorma fogar som är omöjliga att hålla rena.. och så finns inget tätskikt under. Med plastmatta blir det snyggt och så får man tätskikt!
Firma ska utföra det.. vet inte vem än, svårt att få firmor att svara som vanligt.. men det lutar åt att Colorma gör det, erfarenheter om deras hantverkare?

Men tänkte ändå höra mig för lite innan, gillar att vara påläst..
Ligger det som här klinker redan så är väl ett alternativ att man flytspacklar rakt över klinkern innan då mattläggning?

Men vad är minsta höjd på dörr-tröskeln för mattans uppvik?

Som ni ser på bilden är det nu med klinker ca 2cm kant. Och flytspacklar man på det sen så räcker väl det inte till att vika upp matta? Hur många cm ca bygger flytspacklet?
Hörde med någon som sa att man kan bygga på tröskeln med list.. men samtidigt vill man ju inte ha en vägg upp till kanten utifrån? :)

Måste jag då kanske ge mig på att riva klinkern först då? För får jag flytspacklet i klinkens höjd så borde väl det räcka?

Kom gärna med förslag och idéer! 1f642.png

Tack!
 
  • Gammal klinker med synliga fogar och ca 2cm tröskelkant i en toalett, redo för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal, smutsig klinkergolv i WC med stora fogar och synliga rör vid toalettstolens bas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan nog direkt ställa dig in på att ta bort klinkern för avloppsrören måste sticka upp minst 40mm från tätskiktsnivån om man ska följa reglerna i SäkerVatten och kunna göra en godkänd tätning runt dem.
De får inte heller ligga närmre än 60mm från väggen.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Du kan nog direkt ställa dig in på att ta bort klinkern för avloppsrören måste sticka upp minst 40mm från tätskiktsnivån om man ska följa reglerna i SäkerVatten och kunna göra en godkänd tätning runt dem.
De får inte heller ligga närmre än 60mm från väggen.
Tack! Klinkern verkar ligga på golvgips och sen kommer typ spånskiva. Det är inga problem att riva eller? Typ stämjärn och hammare?
 
G MrGlad8 skrev:
Tack! Klinkern verkar ligga på golvgips och sen kommer typ spånskiva. Det är inga problem att riva eller? Typ stämjärn och hammare?
Det bör det inte vara nej... men bort med gipsen också.

Liten bilmaskin...

Sen när avloppen är fixade så tätar du och flyter 12mm istället innan tätskikt och plattor. (y)
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det bör det inte vara nej... men bort med gipsen också.

Liten bilmaskin...

Sen när avloppen är fixade så tätar du och flyter 12mm istället innan tätskikt och plattor. (y)

Kanon tack, kanske värt att hyra över en helg då?
Ska lägga matta sen tänkte jag. Men flytspackel är väl det bästa sen då? Tänkte låta firma lägga mattan, är det bäst att låta dom även flytspackla tro eller vågar man sig på det själv?
 
G MrGlad8 skrev:
Kanon tack, kanske värt att hyra över en helg då?
Ska lägga matta sen tänkte jag. Men flytspackel är väl det bästa sen då? Tänkte låta firma lägga mattan, är det bäst att låta dom även flytspackla tro eller vågar man sig på det själv?
Ja det är väl investerade hundralappar med en liten bilmaskin...

Jag hade låtit den som ska lägga mattan, flytspackla... på så sätt kan han inte gnälla på underlaget om hans slutresultat blir dåligt.
En liten toalett flyter man på under en timme med rengöringstid ju så det är inga kostnader...

Ska ni ha plastmatta så kanske den som ska lägga den har en smidigare lösning än flytspackel men jag tycker alltid det är bästa valet för då kan man med lätthet lägga klinker senare utan problem. Samtidigt får man det helt i våg.
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja det är väl investerade hundralappar med en liten bilmaskin...

Jag hade låtit den som ska lägga mattan, flytspackla... på så sätt kan han inte gnälla på underlaget om hans slutresultat blir dåligt.
En liten toalett flyter man på under en timme med rengöringstid ju så det är inga kostnader...

Ska ni ha plastmatta så kanske den som ska lägga den har en smidigare lösning än flytspackel men jag tycker alltid det är bästa valet för då kan man med lätthet lägga klinker senare utan problem. Samtidigt får man det helt i våg.
Tack igen! Ja men det låter ju som en plan, tänker ev använda Colormas mattläggare då, men dom jobbar bara löpande. Känns ju alltid tryggt att ha offert.. men på detta lilla jobb så kan det väl knappast "dra iväg" ?
 
Ja jag såg att du frågade om detta också men det är svårt att svara på då Colorama är en kedja över väl i stort sett hela Sverige så alla butiker jobbar med olika hantverkare.

G MrGlad8 skrev:
Firma ska utföra det.. vet inte vem än, svårt att få firmor att svara som vanligt.. men det lutar åt att Colorma gör det, erfarenheter om deras hantverkare?
Ser inte ett problem i att ha det på löpande om du bara har koll på deras debitering innan och du kan ju dessutom fråga dem vad det brukar ta i tid.

Gör du själv underarbetet med rivning och ändring av avlopp etc. samt förbereder med primer etc. så ska de ju bara komma förbi och hälla ut 1-2 säckar flytspackel samt sedan lägga mattan några dagar efter. Det kan inte kosta många pengar...
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
G
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja jag såg att du frågade om detta också men det är svårt att svara på då Colorama är en kedja över väl i stort sett hela Sverige så alla butiker jobbar med olika hantverkare.



Ser inte ett problem i att ha det på löpande om du bara har koll på deras debitering innan och du kan ju dessutom fråga dem vad det brukar ta i tid.

Gör du själv underarbetet med rivning och ändring av avlopp etc. samt förbereder med primer etc. så ska de ju bara komma förbi och hälla ut 1-2 säckar flytspackel samt sedan lägga mattan några dagar efter. Det kan inte kosta många pengar...
Tack för all hjälp!
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
G MrGlad8 skrev:
Tack för all hjälp!
Nemas problemas... :D(y)

Lycka till :ok:
 
  • Gilla
Gjutjärn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.