Ja, vårt golv i köket har hängt med sedan -86 och det börjar bli dags att byta ut det. Idag ligger det en vinylmatta och fördelen med den som jag ser det är att den är vattentät. Idag verkar det poppis att lägga klickgolv i köket, men då kan man väl få problem med att det blir fuktskadat? Vi har under årens lopp avverkat 5 diskmaskiner och är inne på den 6:e. Åtminstone 4 av dem har någon gång läckt ut vatten, är det bara jag som har såna erfarenheter?
 
Det är ju därför det finns plastunderlägg till diskmaskinen så du ser när vatten läcker ut.
 
Det blir ju tätt under maskinen bara...
 
Personligen skulle jag aldrig lägga ett klickgolv i kök, vill kunna torka av ordentligt och därför har jag alltid klinkers.
 
Det går alldeles utmärkt att torka av ett trägolv också, men man bör ju inte hälla ut mängder med vatten.
 
Jodå, det förstår jag ju, men när det handlar om läckande vitvaror så är det ju inte planerat och det kan ju gå timtal innan det upptäcks, då känns det som om klickgolvet redan sugit åt sig i fogarna och därmed förstörts. Har jag fel i mina farhågor?
 
Klinkers är inte så kul att ha i kök, man står ju ofta en längre stund och lagar mat, blir jobbigt för fötterna, samt om man tappar något så går det definitivt sönder.

Vi har lagt in berry alloc vinylclick i vårt kök och är väldigt nöjd med det, ger en bra trä imitation men med en plastmattas fördelar, vet dock inte hur skarvarna tål vatten men det sväller ju inte 😉
 
Jag gillar inte heller klinker i kök, om man tappar ett glas eller en tallrik där blir det krossat 10 gånger av 10, men med vinyl, plast, linoleum, trä eller liknande så håller glaset eller tallriken ganska ofta.
 
Aldrig laminat i kök! Reklamnissarna kan säga vad de vill.

Det sölas med vatten vid diskbänk mm. Mängden beror på personlighet. Men, det sölas oundvikligen, även om man inte har slabbedabb-personlighet. Dvs, det är bara en tidsfråga. Sedan beror det säkert också på kvalitet på laminatet, men även där är jag övertygad om att det endast är en tidsfråga.

Vi har laminat i köket. (Jag är oskyldig som ett nyfött barn. Det var nyinlagt när vi köpte huset.) Pergo orginal. Ett dyrt och bra golv enl uppgift. Dock har skarvarna börjat resa sig. Framförallt vid diskbänken. Tog inte så många år (3-5 kanske). Sedan har porslin tappats i golvet, och golvet har tagit skada. (Porslinet är oväsentligt om det håller eller ej.) Skador i laminatgolv går inte att laga.

Så, oavsett ev läckage så är det bara en tidsfråga innan laminat i kök blir förstörda. Sedan är det upp till var och en hur mycket man störs av dylika defekter.
 
Finns naturligtvis laminatgolv som är anpassade för tex kök, bla dom som har vax i skarvarna som tätar.
 
Har nyligen lagt in Marmoleum Click 30 x 30 cm i köket. Är ett ganska nytt linoleumgolv med korkunderlag som är lätt att lägga och mycket behagligt att gå på. Finns i många färger och kostar max 400:-/kvm. Hade tidigare linoleummatta som vi också gillade. Dock är klickvarianten behagligare att gå på på grund av korkunderlaget.
Nu återstår att se hur det är med slitstyrkan, det bör väl vara ungefär som linoleummatta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
B
Jag har ett laminatgolv från Alloc i både kök och hall, håller hur bra som helst och inte ett märke efter 7år. Är någon form av vax i skarvarna som håller tätt.
 
Själv har jag ekparkett i mitt kök som legat där sedan 2006. Några märken är där såklart, men ingenting man tänker på om man inte studerar från knähöjd. Någon missfärgning p.g.a. vätska finns dock inte någonstans. Antingen är samtliga betydligt mer slabbiga med vatten än vad vi är, eller så oroar folk sig i onödan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.