Hej, har en tanke jag inte vet om jag ska släppa eller inte..
Har flyttat och fått ett fint relativt nyrenoverat badrum fast med ett problem - golvet. Det har en matt nopprig eller ruggad yta som dels är oskön att gå på och som drar åt sig en faslig massa skräp. Känns som sandpapper. Det är ett klinkergolv och min undran är om man kan bryta upp det och lägga nytt utan att skada väggarnas våtskydd? Nedersta raden kanske ska bytas? Att golvet behöver göras om förstår jag.
Tacktack :)
 
T
Har du inget tätskikt på golvet?

Jo, det har du och då kan man inte bryta upp klinkersen.

Det du kan göra är att ett lägga ett nytt lager uppepå det gamla.......
 
Vi har precis gjort nästan det i ena sonens nya lägenhet, satte nytt kakel på det gamla som var fult. Ännu enklare på golvet borde det vara.
Som "tank77" skriver kan man inte (om man ska följa regelverket) skarva ihop tätskiktet golv/vägg, det ska göras i ett stycke så att säga och får inte lappas ihop.
 
Njae... jag har nyligen bytat golvet i ett badrum då det hade blivit en sättning som gjorde att de hade fått bakfall.

Dock var detta med den nya typen av tätskikt med folie och då var det inga problem att plocka upp hela golvet samt nedersta väggplattan utan att skada tätskiktet.
Sen fräste jag bort tätskiktet på golvet och plockade bort det ca: 50mm upp på väggen.
Flytspacklade upp och rättade golvet samt la nytt tätskiktsfolie och nya plattor.
Blev hur godkänt som helst.

MEN...med den gamla typen av rollbart tätskikt är det nästintill omöjligt däremot. ;)
 
Intressant, då jag också har lite bakfall. Och nylagt med folie under.
Om jag lägger nytt på det gamla, vad skall ja ta hänsyn till då? Att tänka på när man bryter upp det gamla?
Har jag tur!! kanske folien sitter kvar, kan ja då "bara" lägga på nytt spackel och lägga nytt?
 
UppGiven skrev:
Intressant, då jag också har lite bakfall. Och nylagt med folie under.
Om jag lägger nytt på det gamla, vad skall ja ta hänsyn till då? Att tänka på när man bryter upp det gamla?
Har jag tur!! kanske folien sitter kvar, kan ja då "bara" lägga på nytt spackel och lägga nytt?
Njae... frågan är om du har bakfall i tätskiktsnivån eller bara i ytskiktet...

Är det bara i ytskiktet kan du lägga nya plattor ovanpå det gamla och korrigera fallet men i annat fall måste både plattor och gammalt tätskikt bort innan man kan korrigera fallet.

Du får alltså inte korrigera fallet ovanpå gammalt tätskikt utan måste göra detta under.

Tätskiktssystemet i mitt fall var LIP så jag vet inte hur det fungerar för andra system med att plocka upp plattorna utan att skada tätskiktet.
 
Okej, nytt ovanpå det befintliga alltså. Blir en väldigt hög tröskel in i badrummet då.. Tack för svaren!
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Njae... jag har nyligen bytat golvet i ett badrum då det hade blivit en sättning som gjorde att de hade fått bakfall.

Dock var detta med den nya typen av tätskikt med folie och då var det inga problem att plocka upp hela golvet samt nedersta väggplattan utan att skada tätskiktet.
Sen fräste jag bort tätskiktet på golvet och plockade bort det ca: 50mm upp på väggen.
Flytspacklade upp och rättade golvet samt la nytt tätskiktsfolie och nya plattor.
Blev hur godkänt som helst.

MEN...med den gamla typen av rollbart tätskikt är det nästintill omöjligt däremot. ;)
Fan, just när man trodde man hade full koll på hur det går till så gör Paul nåt helt annat :D nu lärde jag mej nåt nytt igen å inte första gången som Paul är magistern :p
Hög tröskel är en smaksak, vi har flera såna pga mitt envisa arbete med att rum för rum lägga vattenburen golvvärme. Jag ser inget som helst problem med det, vare sig utseendemässigt eller användarmässigt. Vissa av våra vänner som hälsar på har dock jobbigt med att ha nivåskillnader på 35 mm mellan olika golv :rolleyes:
 
Jan-Å

Ja. Paul-S brukar skapa snurr i mitt huvud med
;-)
 
Ha ha ha...

Jag har som ni nog vet alltid hävdat att det inte går att byta ut bara golvet... ;)

Dock var detta första gången jag provade denna lösning och det var ju på ett relativt nylagt golv med den nya sortens tätskiktsfolie från LIP.
Deras tekniska ansvariga påstod att det skulle fungera och då litar man på detta och provar innan man river allt.

...och det fungerade alldeles lysande förutom att det var ett rent helvete att få loss den gamla folien från golvet, men med saneringsfräsen så löste även detta sig ganska smidigt till slut.

Dock vidhåller jag att jag endast testat detta med LIPs foliesystem vilket inte betyder att det fungerar med alla foliesystem och med rollbart fungerar det garanterat inte speciellt bra...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Ha ha ha...

Jag har som ni nog vet alltid hävdat att det inte går att byta ut bara golvet... ;)

Dock var detta första gången jag provade denna lösning och det var ju på ett relativt nylagt golv med den nya sortens tätskiktsfolie från LIP.
Deras tekniska ansvariga påstod att det skulle fungera och då litar man på detta och provar innan man river allt.

...och det fungerade alldeles lysande förutom att det var ett rent helvete att få loss den gamla folien från golvet, men med saneringsfräsen så löste även detta sig ganska smidigt till slut.

Dock vidhåller jag att jag endast testat detta med LIPs foliesystem vilket inte betyder att det fungerar med alla foliesystem och med rollbart fungerar det garanterat inte speciellt bra...
Här är också skillnaden på det Paul gjorde och andra rekommendationer. LIP har tillsammans med oss försäkringsbolaget testat hur detta påverkar övrigt tätskikt och vi har kommit fram till att det inte förorsakar någon större risk för övriga konstruktionen. Det finns fler tillverkare men hela tiden är det foliebaserade system. Detta utförande är alltså lika godkänt som helt ny renovering!

Mig veterligen finns inget rollbart system där tillverkaren menar att det går att byta plattor utan att konstruktionen påverkas. Även om massan ser hel ut kan det arbetet ha skapat försvagning på flexibiliteten. Därför godkänner vi inte en sådan operation då den inte rekommenderas av leverantören

MVH Lorant
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.