Hej,

Jag har ett kök med laminatgolv där det är ett litet hål intill slasken och diskmaskinen. Det märks speciellt när man går där.
Det är samma golv som är hela vägen ut till ytterdörren, med diverse glipor där man ser ner till originalgolvet.
Jag håller på att renovera i detta nu och funderar på om man skulle byta till vinylgolv, det ska tydligen vara bättre mot vatten och slitage i kök och hall (ytterskor, grus mm).

Problemet är bara att befintligt golv sträcker sig under alla köksmöblerna. Det lät bli ett jättejobb att riva ut allting, speciellt med tanke på bänkskivorna.
Då jag inte vill rubba något så funderar jag på om man kan undvika byte under alla möbler genom att skarva golven, eller om en duglig lösning vore att lägga vinylgolv ovanpå bara om man kan göra det på något snyggt sätt? Jag tvivlar på att det finns tillräckligt mycket utrymme under befintliga socklar mm., beroende på om det blir högre
 
  • Modernt kök under renovering med verktyg och rörigt köksbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand vid ett trägolv med synlig fog, möjlig golvinstallation nära mörkt objekt eller skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går väl bra att lägga vinylgolv och sätta lister längs socklarna i köket?
 
Håkanen67
Hej,
Sockellisterna brukar sitta fast med clips (iallafall på de Ikea och Marbodal kök som jag monterat) så om du försiktigt bänder i golvlisten så bör du kunna lossa den, ta bort det gamla och lägga det nya golvet under köksskåpen och sedan återmontera listen.
 
  • Gilla
haha5810
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.