M
Har åkt på en nit när det gäller att byta glas på ett trasigt fönster. Tyckte att jag mätt rätt, men icke. Även om motstående sidorna är samma mått, så är de förskjutna 2 cm parallellt. Dvs fönstret är som en romb.

Vad gör jag nu. Det går ju inte att kapa glaset =( Hur ska jag mäta och beställa nytt så att det blir rätt?

Själva fönstret är fast/inbyggt och går inte att ta ur utan att riva upp väldigt mycket....
 
Mät diagonalerna också.
 
  • Gilla
Korvgubbe
  • Laddar…
M
Ah ok.. Meddelar jag glasgubben det, eller ska jag ta hit honom?
 
Om du ger honom måtten på sidorna och diagonalerna borde han kunna skära ut glaset med tillräcklig precision.
 
Gör en mall av papp eller liknande.
 
M
arnel skrev:
Gör en mall av papp eller liknande.
Tänkte det, men har inte något vettigt att använda =(
 
Micke64 skrev:
Tänkte det, men har inte något vettigt att använda =(
Men det går väl att ta nästan vad som helst. Vanligt A4 kopieringspapper duger väl i värsta fall även om det blir sladdrigt. Annars kan du väl få tag i några tomkartonger på närmast affär. Eller en överbliven skräpbit masonit på närmaste bygge eller bygghandlare. Eller....
 
M
Alfredo skrev:
Men det går väl att ta nästan vad som helst. Vanligt A4 kopieringspapper duger väl i värsta fall även om det blir sladdrigt. Annars kan du väl få tag i några tomkartonger på närmast affär. Eller en överbliven skräpbit masonit på närmaste bygge eller bygghandlare. Eller....
Nä, det är ca 1.2x0.7m så det blir för sladdrigt, och svårt att sätta rätt..... fasiken. har mätt upp diagonalen, men tycker ändå att det blir fel när jag ritar upp det i sketchup.

Måtten är (mm):

Övre Bredd: 771
Nedre Bredd: 771
Vänster Höjd: 1188
Höger Höjd: 1188

Diagonal från ÖV till NH: 1421
Diagonal från ÖH tiill NV: 1406

Enligt sketchup bör det bli runt 1411 ÖH till NV om andra diagonalen är 1421, så jag måste ha mätt galet, eller kan något annat mått spöka?
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
Nä, det är ca 1.2x0.7m så det blir för sladdrigt, och svårt att sätta rätt.
Ja är det så pass stort går nog A4 papper bort. Dock tycker jag fortfarande att några ihoptejpade/limmade kartongbitar borde fungera.
 
M
Alfredo skrev:
Ja är det så pass stort går nog A4 papper bort. Dock tycker jag fortfarande att några ihoptejpade/limmade kartongbitar borde fungera.
Hittade en stor skiva masonit som jag sågade till så att den pasade i gluggen... Nu ska jag bara försöka få ta i glaskillen.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Och får du inte tag i glasgubben så har du ju en masonitbit som passar i hålet över helgen. ;-)
 
Det lättaste är ju att beställa en överstor glasbit och sedan rita på den hur det skall skäras.
 
M
Ja, det får bli så. Han är ute på jobb. Tråkigt när vi har besök i helgen.
 
Hur stor är rutan?

Du har väl bakplåtspapper hemma. Det blir fint mallmaterial.
 
KnockOnWood skrev:
Hur stor är rutan?

Du har väl bakplåtspapper hemma. Det blir fint mallmaterial.
Rutan är 1,2x0,7 m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.