Har en ytterdörr med en mindre glasruta i, där glaset nu ska bytas. Dörren är ca 60 år gammal. Glaset är ett enkelglas men jag tänker mig att byta det mot ett isolerglas. Behöver tips på hur jag går tillväga för att få till det korrekt.

Glaset ligger an mot en fas på yttersidan och hålls på plats på insidan med en spikad list. Isolerglaset bygger ca 20 mm och för att få plats med det tänker jag mig att fräsa ur dörren från insidan. Vad jag funderar på är vad jag sätter mellan glaset och dörrens trä, dvs på glasets utsida. Glaset bör väl ligga i något för att sluta tätt mot dörren, både för att glaset ska ligga jämnt samt skydda mot vatten som tränger ner mellan glas och dörrens trä?

Använder jag ett tunt lager kitt eller något annat?

Hoppas följande skiss förklarar vad jag menar. :)
 
  • door_window.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag renoverade källardörren i somras. Samma sak som du. Jag använde silicon för utomhusbruk.
Jag vill inte ha det där skallrande "gammal-dörr-med-glasfönster"-ljudet som kommer med kit.
Har funkat perfekt i två månader. Återkommer om ett par år med mer info... :)
 
Gå till Glasmästaren och be att få köpa lite tätningslist för isolerglas, typ Kronlist 9x3 mm.
Använd inte silicon som föregående tipsade om. Den dagen du kan komma att behöva byta glaset kommer du att tacka dig själv.
 
Tack för tipsen! Ska först och främst kolla upp om jag kan få tag på kronlist. Finns det ytterligare förslag på infästning/tätning eller är det kronlist man ska använda i det här fallet?
 
Det är Kronlist du ska använda, alla glasmästare har det, men namnen kan skilja.
Går bra att sätta på listerna också, men det är inte nödvändigt.
Lycka till
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.