Vi bor i ett hus från 1965 som lät byggas av en rörmokare. Det märks eftersom huset bl a har vattenburen golvvärme i vissa rum och rördragningarna överlag är avancerade (enligt den röris vi hade inne när vi renoverade köket).

Nu är vi sugna på att renovera tvättstugan som det nog inte petats på sedan huset byggdes. Besiktningsmannen från Anticimex sa när vi köpte huset att vi inom kort måste byta de gjutjärnsgolvbrunnar som finns i tvättstuga, pannrum och garage. Vår byggare menar dock att vi då kanske (sannolikt?) måste byta alla stammar under huset också. Gulp, låter svindyrt tänker jag och inte något vi gör själva.

Vad tror ni? Kommer de behöva bytas? Och framförallt - hur fasen kan vi få någon att obektivt bedöma detta? Alla firmor som jobbar med stambyten vill väl byta i god tid så det blir mer jobb till dem?

Alla tips och idéer mottages med stor tacksamhet
 
L
Det är mycket skitprat från de där besiktningsmännen. De slår i en tabell, tekniska livslängden gjutjärnsgolvbrunn 40-50år. I en normal källare med putsade väggar och gjutet golv är det inget att byta en golvbrunn i förtid om ingen annan större renovering kommer göras. Risken för följdskador är i stort sett obefintligt i källaren. Praktisk livslängd varierar på golvbrunn, den kan hålla säkert över 80år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ravinen 9 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
R raggis_73 skrev:
Och framförallt - hur fasen kan vi få någon att obektivt bedöma detta? Alla firmor som jobbar med stambyten vill väl byta i god tid så det blir mer jobb till dem?
Ta in någon för filmning och annan undersökning av rören och gör klart i förväg att om de kommer fram till att ett byte behövs så kommer du att anlita en annan firma.

Men en undersökning kan komma fram till att det är bra fast det inte är så. Jag bor i en lägenhet från tidigt 60-tal och efter drygt 50 år tog styrelsen in en firma för filmning och kontroll av godstjocklek på avloppsrören och de kom fram till att det där håller nog 5-10 år till men det är ju lämpligt att spola rören för det börjar bli så trångt på en del ställen att det är risken för stopp är stor. De första stammarna gick bra att spola med fjärde stammen gick det hål på så där fick det bli en paniklagning och sen fick det planeras in en relining av alla stammar.
 
L
Det är svårt att jämföra lägenheter och stambyte med en villas behov. Lägenheterna har så mycket mer rör tillsammans och riskerna ökar då för problem. Några vattenskador är brukligt att acceptera innan stambyte görs på ett större lägenhetsbestånd.

Filmning låter som onödig påkostad åtgärd om inga problem finns just nu.
 
BirgitS
Absolut är det skillnad men gjutjärn åldras och så tjocka rör hade man inte på 60-talet som tidigare. Men naturligtvis får man göra en bedömning av vad som händer om en golvbrunn eller ett rör går sönder. Men ska man i alla fall renovera tvättstugan så vill man väl inte bryta upp den brunnen och det golvet de närmaste 20 åren och då kan det väl vara bra att byta det som är där.

Sen har TS inte skrivit att det gäller en källare vilket du verkar förutsätta.
 
L
Källare eller inte framgick ej. Men fler husägare lär ha fått rådet att byta gjutjärnsbrunnar oavsett om det var i källaren eller ej. Källare var hyfsat vanliga på 60-talet.
 
Kolla här angående gjutjärnsrör...

 
A
Hur avancerad tvättstuga ska ni göra?

Golvvärme, klinkers?

Var går rören vidare till/från ? Om man bilar/sågar upp golvet i tvättstugan, hur ser golven ut i de rum som ansluter med rören? Är det fina golv i de rummen eller typiska källargolv?

Ja, jag gör också antagandet om en källare..


Att såga upp ett betonggolv 10 cm tjockt, 7 m långt tog mig 3-4 timmar. Svårigheten låg i att plasta/tömma så att man inte hade damm/vatten överallt.

Sedan är det återställningen som kräver tid och ska det sedan på klinkers eller liknande kostar det en del.

Så avgör hur mycket du förlorar på att inte byta, om arbetet och kostnaden är minimalt om 5 år, vänta..
 
Jag har precis gjort ett byte av avloppsrör i gjutjärn i villan från -62.
Golvbrunnarna var i bra skick, ingen anledning att byta dem. Men gjutjärnsrören hade två skador med genomrostning vid böj, totalt ca 1% av ledningslängden var skapad.

I mitt fall skulle en tvättstuga bli badrum med nya brunnar och nya placeringar samt flytt av golvbrunn i annat utrymme.
Det hade gått att relina med strumpa i större delen av systemet, men när jag ändå ska byta och flytta ett par stäckningar i den gamla tvättstugan och garaget så gjorde jag om hela systemet för att slippa bryta i nylagda ytsikt senare. Helt klart värt det enligt mig, kostnaden för arbete pluts mtrl i nivå relineing även med betong och utsikt. Dock utan egen timkostnad.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag har också bytt allt gjutjärn som var under plattan i min källare. Rören var i OK skick, brunnarna i gjutjärn likaså, men när man endå var ingång så bytte jag rubbet i hela källaren. Även i dom rum som inte skulle renoveras just nu.

Enligt mitt tycke är värt det! (y)

Om inte annat är det bra för värdet på huset också. Men glöm inte att sätta in spolbrunn på lämplig plats. Gärna om möjligt precis där avloppet går ut ur under huset!

https://www.byggahus.se/forum/threads/spol-rensbrunn-till-avlopp-inomhus.275613/#post-2464666
 
Hej och tack för alla svar (redan!). Tvättstugan ligger inte i källare, det är t o m krypgrund under. Garaget däremot är platta på mark.

Hur stor renovering vi tänkt göra av tvättstugan? Helst skulle vi vilja göra enklast möjliga och typ bara byta klinkers (utan golvvärme men med nya tätskikt förstås) och golvbrunnar (som vi ju trott var nödvändigt) och måla väggarna (på befintligt kakel - jag vet att det är tveksamt av flera orsaker) samt ta bort nuvarande duschhörna och ersätta med ny - används extremt sällan, bara om vi någon gång skulle få för oss att basta i bastun som ligger i anslutning till tvättstugan.

Om vi kunde klara oss med den budgetvarianten i 5-10 år hade det varit superskönt (för både plånbok och familjefrid :) )

Golvbrunnen i garaget finns ju där men vi använder aldrig vatten där och jag betvivlar att vi kommer göra det alls.

Med denna info - vad tror ni då? Golvbrunnen i tvättstugan utnyttjas ju flitigt med tanke på tvättmaskinen som går varm i vår stora familj.
 
A
R raggis_73 skrev:
Hej och tack för alla svar (redan!). Tvättstugan ligger inte i källare, det är t o m krypgrund under. Garaget däremot är platta på mark.
Om du lätt kan komma åt rören från krypgrunden skulle jag bara bytta golvbrunn och en bit av gjutjärnsröret (på lämpligt ställe) under tvättstugan.

Sen kan du/ni fortsätta förnya längre fram när behov och ekonomi tillåter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gör en plan. Klarar du dig utan tex tyvättstugan några veckor om du får problem med avloppet?

En filmning kostar ca 2500 och om det inte upptäcks något signifikant kan du nog vänta ett tag och spara ihop till stambytet så länge.
Allt beror på hur enkelt det är att komma åt rören när det blir problem.
 
Jag håller på att byta stammarna efter att ha filmat och sett vad jag trode var ett kollapsat gjutjärnsrör.
Kan säga att jag blev förvånad när jag upptäckte hur fel jag hade.
Hand i skyddshandske håller ett igentäppt gjutjärnsrör med synlig skada och korrosion mot en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
jjohannes och 1 till
  • Laddar…
Mina godstjockleken var ok hos mig med men bakfall på flera ställen.
 
  • Gilla
Tia78 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.