Jag har börjat fundera om det skulle vara lönsamt att byta ut vårt gamla (fungerande) torkskåp från 1992? Drar nya torkskåp så mycket mindre el att det är lönt?

Vi använder torkskåpet till att torka lakan och till att torka barnens overaller och stövlar när de kommer in blöta. Allt annat kör vi i torktumlare.
 
Jag kan ha fel, men jag tror inte att det är någon dramtisk förbättring av energiförbrukningen mellan gamla och nya torksskåp.

Såvitt jag förstår så fungerar både gamla och nya torkskåp efter principen att blåsa ut den varma fuktiga luften. Dvs ingen energiåtervinnig. Skillnaden om där är någon, skulle möjligen kunna handla om lite mer optimala luftströmmar eller så, men det borde inte kunna ge mer än några procents förbättring.

Torktummlare av kondenstyp (de flesta idag) blåser ju också ut varm luft, men den är inte fuktig så om tvättsugan ligger så till i huset att luften kan bidra till uppvärmningen så sparar man en del el.

Med andra ord jag tror inte att du kan vinna någon nämvärd mängd el på att byta torkskåp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.