Jag tänkte byta avloppet i mitt hus. Det befintliga är ett gammalt jutjärnsavlopp från 1963, och det är dags att byta ut det. .

Går det att behålla nedre delen på det befintliga röret och fortsätta med plast? Krävs någon speciell tätning? Jag vill ha plast från pilen enligt bild nummer 1 och uppåt.

Hur sitter dessa gjutjärnsrör ihop? Går de att ta isär och hålla vissa delar hela? Jag vill eventuellt behålla en liten del (om det inte har uppenbara nackdelar) i gjutjärn, och sedan köra vidare med plast strax under taket. Se bild nummer 2. Delen pilen pekar på skulle jag vilja ha kvar.

Avloppet fortsätter upp genom badrummet och vidare upp någonstans på "vinden". Krävs det verkligen ett 110mm rör för att inte skapa undertryck, eller kan jag använda en mindre dimension? Hur ser det ut i toppen på detta rör i nuläget? Sitter det någon form av ventil där, eller är det helt öppet?
 
  • avlopp_forsta.jpg
  • koksavlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför byta något som fungerat sedan 1963?
Där det gått sönder spruckit eller rostat hål kan du byta men i övrigt skulle jag inte röra det.
Gjutjärn är sprött så var försiktig när du hanterar det...

Gjurjärnet är skarvat med lin och bly så var försiktig med och använd handskar så att du inte får blyspånor i händerna.

Svaret på frågan om det krävs 110mm dimension på avluftningen är att ja det är lämpligast för att undvika ljud i avloppsystemet...ditt system är antagligen helt öppet men det finns ventiler..som kostar pengar...

Jag skulle om jag var dig ta kontakt med en inspektionsfirma som kan filma rören invändigt och se hur det ser ut för antagligen behöver du inte byta utan det räcker med att spola och fodra systemet.

Men ska du byta så skulle jag välja en annan väg för röret eftersom 90 graders avloppskrökar inte är bra och att du har taskigt fall efter kröken
 
En av anledningarna till att jag vill byta är att jag ska renovera badrummet och ska dra om delar av avloppet, samt att det på sina ställen börjat gå sönder.

Det dåliga fallet (köksavlopp) skulle kunna åtgärdas med lite rördragning skulle jag tro.
 
Renoveringen av badrummet är en ok anledning men att det gått sönder verkar konstigt.
Att lägga 110 avlopsrör utrymmeseffektivt utan att fuska med krökar och fall är svårt men plast är ju lättare än gjutjärn men det finns nackdelar med plast och en är ljudet komforten i ett rum blir sämre om spolande avlopp och andra ljud kommer via plaströr..
 
Gått sönder var en halvsanning. En bekants bekanta är pensionerad vvs-montör, och efter att han inspekterat rören tyckte att vi skulle byta dem relativt omgående då det börjat läcka lite smått på ett par ställen. Huruvida det verkligen ligger till så låter jag vara osagt, men väljer att lita utlåtandet.

Angående utrymmet så är jag inte superkinkig, rören går mestadels i det gamla pannrummet, och där drar jag som jag vill ;D

Är det ens möjligt att ta isär avloppet för att byta delar mot plast (med rimlig tidsinsats), eller ska man köra plast helt igenom? Det verkar vara svårt att behålla det helt om man läser runt lite.

Bifogar en bild som är på andra sidan väggen av bild 2 i första inlägget.
 
  • stam.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förr löddes rören, oftast med bly. Numer används ofta jetkopplingar.
http://eshop.dahl.se/webapp/wcs/stores/servlet/CategoryDisplay?catalogId=10001&storeId=10551&categoryId=12056&langId=46&parent_category_rn=11768&topCategoryId=11785&pageView=
Att byta till nya gjutjärnsrör är alltså en möjlighet, även utan att löda. Dels blir det tystare, precis som påpekats, dels blir det väldigt stadigt. Rören kommer hålla många år, plast har inte alls längre hållbarhet än gjutjärn. Slutligen, omfodring (re-lining), inifrån kanske kan göra systemet tätt, men det är sällan det fungerar mer än ett par år, peppar, peppar...
Om du ändå ska göra om, försök göra om helt, alltså inte spara några gamla delar. Det ger också fler möjligheter till en snygg och tät dragning.
Lycka till.
 
Krilleman
oj oj oj, med så många rosthål i ditt avlopp skulle jag stark överväga en fullständigt byte! Hur vet du att det inte har rostat hål i genomföringar och väggar?! Relining har jag ingen positiv erfarenhet av... Byt allt är min rekomendation.

Om du fortfarande vill ha kvar delar av avloppet kapar du röret på lämpligt ställe med tigersåg och blad av "sand" typ, och sätter med en JET-koppling om det är 110mm och en Frenco om det är straxt över 100mm i diameter på röret!
 
Den delen jag vill spara är köksavloppet, bild 2 i inlägg 1. Det är den enda genomföringen genom vägg som jag har; genom en vägg av lättbetong. Det är inte 110mm, utan snarare 75 eller något liknande.

Huruvida resterande av avloppet är sönderrostat vet jag ej, men inget tyder på det då jag inte sett några tecken på det i taket i källaren. Har väldigt lite rör, och de sitter alla på i stort sett samma ställe.

Jag har inte lyckats hitta något grenrör som har två utgångar likt mitt befintliga (se bilden i inlägg 5), utan endast med en utgång... Är de mindre vanliga?
 
korsgrenrör finns på de flesta vvsbutiker.
 
  • Gilla
Rillzzz
  • Laddar…
Kapade precis ett gammalt 72mm-rör med en tigersåg. Satan i gatan vad jag fick nöta! Kommer bli svettigt!
 
Krilleman
Ah, 72->50 var en fin grej, då behöver jag inte oroa mig för det, tack!

Mätte precis mitt 110-rör som kommer upp ur min gjutna platta. Sitter i en sko (!?) med renslucka. Och det är tamigfan inte 110 utvändigt! Minns inte exakt dimensionen nu, men det är nog runt 105! Det var rätt mycket mellanrum mellan rör och sko, så då kanske det kan vara ett 123-hål kanske!

Hur lätt är det att behålla skon hel och knacka bort det gamla röret med huggmejsel? Det verkar vara en riskabel operation.
 
Skon var 123mm. Alltså är det väl denna som behövs om jag vill kunna gå vidare med ett vanligt 110-rör?
 
Krilleman
Helt korrekt! d^_^b Bara du får bort röret ur skon och den ej är sprucken...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.