Bor i en villa från 1979, huset är utrustat med ett ftx agg som heter rexovent. Detta aggregat tycker jag verka ställa till med mer beky mer än nytta. Förra vintern gick termostaten sönder så värmeelementet gick hela tiden.Detta går nu på en timer som är inställd på 30min drift var 3'e timme ungefär. Även Röret för att avleda kondensvatten gick sönder och orsakade vattenskada förra vinten.

Under tiden aggregatet var ur drift förra vintern så hade vi mycket varmare inne så jag börjar fundera på om det verkligen är värt att ha kvar det? Skulle det gå bygga om så det bara ventilerar ut luft? Har nämligen ventiler ovanför varje fönster i huset som jag kan öppna för att få in luft.

Hjälp mig bolla lite ideer om hur jag ska lösa mitt inomhusklimat.

Mvh// Tommy
 
Köp ett nytt FTX-aggregat.
Ett nytt FTX-aggregat kostar ca 10000-30000kr.
 
Varför köpa ett nytt? Med tanke på den lilla värme man får ut av det så behöver jag inget
 
Vi har FTX (rotorväxlare och elbatteri) och nu i vintras så hade vi som lägst 10-15 grader i tilluften (med avstängt elbatteriet) med bara rototväxlaren igång. Just nu har vi 18 grader i tilluften (avstängt elbatteri), 19-20 grader i frånluften, ca 5 grader ute regnet hängande i luften.

Just nu behöver vi bara höja den inkommande luften ca 2-3 grader istället för ca 15 grader om vi bara skulle haft frånluft.
 
hur ofta går elbatteriet vintertid vid ca -20?
 
Erikzon skrev:
hur ofta går elbatteriet vintertid vid ca -20?
ingenting eftersom vi har elbatteriet avstängt.
 
behövs inte det vid den temperaturen?
 
Ditt hus är konstruerat för balanserad ventilation och mår bäst av att ha en fungerande sådan. Bara att byta till nytt.

Vad händer när TV:n pajar? Man lagar eller byter till ny. Samma sak här. Även om det inte är en sexig investering så hör det till normalt underhåll.
 
Erikzon skrev:
behövs inte det vid den temperaturen?
Jo, om man vill ha 20 grader i tilluften, men eftersom elen är dyrare än fjärrvärmen så har vi valt att stänga av elbatteriet, har funderingar att skaffa ett vattenbatteri.
 
Erikzon skrev:
...Under tiden aggregatet var ur drift förra vintern så hade vi mycket varmare inne så jag börjar fundera på om det verkligen är värt att ha kvar det?...
Mvh// Tommy
Varför tror du att det var mycket varmare?
Jag skulle satsa mina fiskar på att det var pga du inte ventilerade alls under den perioden.

Även om din gamla värmeväxlare hade (med dagens mått) väldigt dålig verkningsgrad så skulle jag tro att den i alla fall var bättre än 0%, vilket blir verkningsgraden om du bara kör frånluftsventilation med fönsterventiler.
Du har ju rören dragna redan, och behöver ju bara stoppa dit ett nytt aggregat.

Förslagsvis ett med roterande värmeväxlare om du är orolig för kondensproblem.

skickat från en telefon nära mig.
 
Nya funderingar, mätte tilluften vid takventilen för någon dag sedan när det var ~15 minus ute. Då fick jag in 0 gradig luft eller lägre då termometern jag använde vid tillfället endast gick till 0.

Hur mår huset om jag bara kör frånlufts fläkten i aggregatet?
 
Alla dessa funderingar och ändringar sker endast pga ekonomin till nytt agg inte finns just nu och jag vill slippa blåsa in iskall luft genom takventilerna. Det blåser så mycket att man fryser vid matbordet.
Visst skulle väl kanske en varvtalsreglering av tillufts fläkten hjälpa men har inga grejer för det just nu
 
Det går att köra bara frånluftsfläkten, det är den "viktiga" fläkten om tar ut fukten.
Stänger du av tilluftsfläkten får du räkna med att det kan börja dra kallt på andra ställe, tilluften måste in i huset på något sätt.
 
De gamla rexoventen "avfrostade" genom att det gick på ett elbatteri i luftinsläppet till aggregatet vilket såklart gjorde att temperaturverkningsgraden blev som sämst då den skulle kunna vara som bäst. Utan värmaren blir det såklart isbildning i växlaren och ett scenario med 0-gradig tilluft (med tillhörande övertryck i huset) är mycket troligt. Andra aggregat avfrostade genom att sänka hastigheten på (eller stänga av) tilluftsfläkten då växlaren avisades. De moderna roterande behöver som regel inte avfrostas alls och skulle i ditt fall gett + 16-18 grader istället för 0. Många på forumet skulle gladerligen ge bort sin gamla hatt för att få de förutsättningar som du ändå har ,för att åstadkomma en bra ventilation. Temporärt billigast är helt klart att stänga ventilationen men då kommer kostnaderna lite senare istället.
 
Stänga ventilationen helt är inget jag vill göra pga kondensbildning i rör på vinden som följd.
Har som jag skrivit tidigare i tråden ventiler ovanför varje fönster i fodret som jag kan öppna lite om jag stänger tilluft fläkten. Jag kommer fortfarande att få in mycket kall luft men det kommer ske lite mer kontrollerat känns det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.