Hej alla kunniga!

Hus från 1920 med putsad fasad.

Enligt bild har jag ett fönster som är helt kass.

Nu funderar jag på att byta fönster till en fönsterdörr eller dörr istället och bygga uteplats på utsidan.

Finns det några problem i att bara ta upp hålet större under fönstret? Långsidorna och ovanför fönstret kan vara som de är bara utöka hålet under fönstret.

Som ni ser på fotot utifrån är väggen i högsta grad bärande :)

Fråga 2 är tror ni det kommer se konstigt ut med dörr/fönsterdörr där?

Jättetacksam för svar!

IMG_1262.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1263.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_1264.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen åsikt?

Bara i med vinkelslip och fram med släggan eller har jag missat nåt?
 
Ja, bygglov tex?
 
Stefan N skrev:
Ja, bygglov tex?
Bortsett bygglov jag tänker om det finns risker för konstruktionens hållbarhet genom att ta upp hålet nedanför fönstret?
 
Nej det är inga problem att öppna upp nedåt. Sålänge du inte breddar öppningen är det bara att såga upp.
 
Tack för svar då återstår utseendet vad tror ni kommer det se dumt ut från utsidan?

Jag funderar faktiskt på en helt vanlig ytterdörr utan fönster? :)
 
T
Hej!

Det borde vara avväxlat med någon form av balk ovanför fönstret och så länge du inte breddar hålet har jag svårt att tro att det ska vara något problem med att byta till en fönsterdörr. Den nya karmen bär ju upp samma tyngd som förnsterkarmen - vilket inte borde vara så mycket om det finns en balk eller liknande idag.

Utseendemässigt är det nog idé att ha en dörr som liknar andra dörrar på huset om det finns några. Den bör nog också anpassas till husets ålder i övrigt, d v s inte helglasat utan med en bröstning i knähöjd eller t o m i samma höjd som fönstrets underkant.
Målas i samma färg som befintliga fönster utvändigt.
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


s
 
Sådär ser det ut ovanför fönstret. Tror ni en helt vit eller helt svart dörr hade sett malplacerat ut? Alltså inte fönsterdörr.
 
T
Eftersom dörren skulle leda rätt in i vad som ser ut att vara ett vardagsrum så blir det nog knepigt från insidan. Från utsidan kommer nog de flesta att tycka att det ser ut som om dörren ska leda in i någon form av hall/farstu så ja, det kommer nog se malplacerat ut.

Sen beror det väl lite på hur det ska se ut på utsidan med trappa/altan eller liknande men jag skulle inte ta bort fönstret och ersätta med en hel dörr utan försöka hitta en mer traditionell dörr med fönster i.
 
Dörrens underkant kommer sluta där den svarta sockeln slutar. Precis enligt de röda linjerna på bilden.
Frågan är då om trädäcket skall tangera dörrtröskeln eller om man ska ha trädäcket i markplan med trappa från dörren ner till trädäcket.

För/nackdelar?

Jag har uteplats på annat ställe så egentligen behövs här bara ett mindre trädäck till att sola på och ta en kaffe.
Annars kanske snyggast hade varit att ha trädäck rektangulärt längs hela gaveln på huset?

Eller ett mindre trädäck centrerat mitten av gaveln?

Åsikter?

Enkelhet, pris och funktion går före design för detta projekt :)
 
Kollade runt på altandörrar kommer betydligt billigare undrar om jag monterar en 90 dörr i 100 hålet.

Går detta hur täcker man lämpligast de 10 extra centimeterna går detta att lösa på nåt enkelt bra sätt?
 
Det enklaste och antagligen snyggaste är att köpa en 100 dörr direkt, jag skulle nog även sätta i en helglasad dörr, ser lite mörkt och murrigt ut i rummet innanför. Tänk på att ljusinsläppet från fönstret försvinner om ni sätter i en ytterdörr.

Jante
 
Har fått tag i en 90 dörr. Kan man sätta 45mm regel var sida dörren som man pluggar ordentligt i väggen och sedan täcker med "foder på utsidan" målade i samma färg som dörrens karm? (Dörren tänkte jag skumma och skruva i de nya reglarna)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.