Ska piffa upp källaren till våren och måla om alla väggar, golv & tak. Mina vatten rör har en gammal typ av isolering och de är lindade med nån form av band. Sedan har man under 60 års tid målat om dem flera gånger... Ska man riva bort denna gammla isolering och ersätta den med ny rörisolering typ paroc eller dyl. Det skulle ju se betydligt snyggare ut bla. Vad kostar rörisolering per meter? Är det något speciellt märke som rekomenderas?
 
Köp plast som isolerarna använder att klä rören med. Det finns färdigpressade rörskålar i plast att klä böjarna med, Klä dom gamla sunkiga rören med nytt omslag så blir dom som nya. Färdiga rörskålar av gullfiber är hutlöst dyra. Se även mitt inlägg "Billig rörisolering."under värme,vatten,ventilation.
 
Har för mig att om det är riktigt gammal isolering runt vattenrören kan de innehålla asbest. Kolla upp det innan du river ner allt.
 
Hej,

Viktigast av allt:

Kolla så du inte tokriver ev asbestisolering!

Som du beskriver rören är det sannolikt asbest.
Ska du göra det själv så offra en hel hoper handdukar eller dylikt. Blötlägg dessa i vatten och vira runt.
Låt det sitta ett tag och skär sedan upp isoleringen genom glipan på handduken.
Vira sedan om isoleringen med handdukarna, ta försiktigt ner den gamla isoleringen och lägg i lufttät påse.

Använd gärna sandströms ansiktsmask med asbestfiltret och kör korsdrag i rummet du mekat i, detta i minst ett par timmar efteråt.

Detta var tipsen jag fick när jag gjorde det samma.
 
Hmmm, tänkte lite till och kom några mer grejer som jag blev tillsagd:

Om du är rökare, skippa jobbet helt och ta in en firma för jobbet.

Gör rummet som du mekar i lufttätt mot andra rum och använd inte dammsugaren, den sprider bara vidare skiten när du startar den någon annanstans.

Använd "bra" kläder som fibrerna inte kan tränga sig igenom, kasta dessa i tvättmaskinen direkt efter avslutat jobb.

Barn ska inte vistas i rummet och den som gör jobbet bör arbeta i sträck och inte bryta lufttätheten mot andra rum.

Korsdraget är tydligen viktigt så man verkligen vädrar ut alla fibrer så man inte går och trampar i detta efteråt.
Tydligen är det så att asbestfibrer kan "flyga" i luften i upp till ett dygn innan de når golvet, så lätta är dom.

Till sist: det är rörböjarna som är farligast, detta om de innehåller vit isolering som ser ut som gips ungefär, men även på raksträckorna kan det finnas asbest i isoleringen.

En jäkla skit det där >:(
 
dedden skrev:
En jäkla skit det där  >:(
Ja, om du rör i det ;)
Men varför ska man riva något som fungerar? Nu ska vi sansa oss, mina herrar! Asbest isolerar bra, sluter tätt vid rören, är formstabil i höga temperaturer och inte minst viktigt att den är inte brännbart ;D - med andra ord gör den sitt jobb där den sitter. Jag skulle satsa på att klä rören med ett slags skalskydd och strunta i att riva ;). Plast eller aluminiumplåt ovanpå är snyggt !
gaia
 
Gaia,

Det är nog den billigaste, hälsovänligaste och enklaste lösningen.
Johan funkar nog detta för, men problemet för mig var att rör skulle dels bort och dels kopplas på, det var vid detta tillfälle som jag tog det säkra före det osäkra och kollade upp.

Men, helt rätt Gaian, jag skulle gjort som du beskriver i detta fall...
 
Oj vilka reaktioner!
Inte har jag några problem med isoleringen nu inte. Det var endast för syns skull som jag ville hänga dit modern rörisolering. Men man kanske ska skippa det momentet.... Jag vill ju inte gå å dö på kuppen!
 
johansjostrand skrev:
Men man kanske ska skippa det momentet.... Jag vill ju inte gå å dö på kuppen!
Dö? Nästan omöjligt i ditt fall ;)
gaia
 
"Det är osannolikt att det är asbest runt de raka rördelarna däremot kan det vara asbest i krökarna." Detta är vad en rörmokare sagt till mej angående mitt pannrum. Huset är byggt -42 och pannan är installerad -67.
 
Vem bryr sig om lagen när det finns pengar att tjäna? Åtminstone inte jag! Det dom inte ser lider dom inte av. ;D ;D
 
wolfpack skrev:
Jag skulle inte leka med asbest speciellt inte den blå sorten...
Hurså? Är den så farlig fast man bara jobbar med den en dag i sitt li? Jag ifrågasätter inte att den är farlig vill bara veta...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.