Vi skall byta tak (pannor, papp och läkt) på vårt 30-talshus.
På en balkong (ovanpå en hall) samt på ett litet burspråk finns original gammal bandtäckt plåt. Vi har aldrig haft problem med läckage.

Bör man byta plåten?

Åsikterna hos offererande hantverkare går isär. En säger att vi bör passa på att byta till en kostnad av 150k medan den andre hävdar att det "håller för alltid" och att vi kan måla.
 
Ingen som haft problem med läckande bandtäckning? Varför byter så många, är det av estetiska skäl?
 
Det kan knappast kosta 150k att byta två mindre ytor... Som jämförelse betalade jag 70k för 90m2 tak (enkelt, låglutande utan genomföringar), ett litet burspråk och takaavvattning. Burspråket tog kanske en dag max. 30-40k låter mer rimligt.
 
S swirve skrev:
Det kan knappast kosta 150k att byta två mindre ytor... Som jämförelse betalade jag 70k för 90m2 tak (enkelt, låglutande utan genomföringar), ett litet burspråk och takaavvattning. Burspråket tog kanske en dag max. 30-40k låter mer rimligt.
Ok. när var detta då? Priserna har ju gått upp något enormt.
 
P plan-g skrev:
Ok. när var detta då? Priserna har ju gått upp något enormt.
Va nog 2019... O ja visst har det gått upp, men inte såå mycket. Oavsett hade jag fixat det om jag fixade resten av taket.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.