Hej,

Ska byta strömbrytare i hela huset och det ser likadant kopplat ut i de flesta som bilderna.
Just i denna är den kopplad så lampan kan tändas ifrån 2 ställen.

Detta är första stället jag tänkte byta på för att se så det funkar och jag får rätt på det. Men behöver hjälp med hur det ska kopplas. Är själv rädd att jag måste dra om allting. Helt utan belägg bör tilläggas.

Tacksam för svar, väl mött!
 
  • En öppen strömbrytare avlägsnad från väggen, redo för byte eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal uttagen strömbrytare som hålls framför en vit vägg, med synliga kopplingar och ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal strömbrytare och sladdar i vägg inför byte, synlig genom öppning i vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen Wi-Fi smartströmbrytare redo för koppling, märkt med N, L, L1, L2, L3 för belysning som styrs från flera platser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H hemmabyggaren91 skrev:
Hej,

Ska byta strömbrytare i hela huset och det ser likadant kopplat ut i de flesta som bilderna.
Just i denna är den kopplad så lampan kan tändas ifrån 2 ställen.

Detta är första stället jag tänkte byta på för att se så det funkar och jag får rätt på det. Men behöver hjälp med hur det ska kopplas. Är själv rädd att jag måste dra om allting. Helt utan belägg bör tilläggas.

Tacksam för svar, väl mött!
Ser ut som brytaren behöver nolla vilket du inte ser ut att ha. Sedan har du brytare med trappfunktion, osäker om dessa brytare stödjer detta.
Du fick inte med någon beskrivning som visar koplingscheman?
 
Är det som jag tycker det ser ut, en metalldosa i väggen så känns det lite obehagligt med de tre skruvarna som sticker ut åt sidan med risk för alldeles för litet isolationsavstånd.
Jag är också tveksam till att CE-märkningen är korrekt då det saknas relevant information som krävs. Information av artikelbeteckning och tillverkare/importör saknas vilket gör att CE-märkningen inte är spårbar. FCC-märkningen ges av en amerikansk myndighet och måste följas av en referens till godkännandet. I USA måste även utrustningen var UL-godkänd vilket saknas . RoHS (Reduction of Hazardus Substances) är ett europeisk krav som ingår i CE-kravet.
Det ser helt enkelt ut som att på den här Kina-produkten har man helt enkelt satt på några märken som ser bra ut på produkten. Nu kan ju strömbrytaren vara bra konstruerad men kan finnas allvarliga brister i konstruktionen.
 
Vi har ju svarat på allt detta i en annan tråd och tidigare än inlägget.
Troligtvis något som av misstag skickats på nytt, såvida inte minnet sviker:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.